GENEREL INFORMATION
Her har vi samlet
generel information om, hvad der gælder for de flyselskaber, som vi hos
Neckermann Nordic benytter.
Indtjekket bagage og
håndbagage
De fleste flyselskaber
accepterer kun én kabinetaske eller én håndtaske/rygsæk som håndbagage og dette
er gratis. Ønskes ind tjekket bagage på max 20 kg pr. person, bookes dette mod
et ekstra tillæg.
Golfudstyr og andet
udstyr bestilles separat til kostpris. For klapvognsregler, se under hvert
flyselskab.
Check-in i lufthavnen
Indtjekning i
lufthavnen starter normalt 2-3 timer før flyafgang. Der kan forekomme
afvigelser i de forskellige lufthavne afhængig af høj- og lavsæson, og det er
derfor vigtigt at holde sig opdateret via lufthavnenes officielle
informationssider. Normalt lukker check-in cirka 45-60 minutter før flyets
afgang og boarding begynder. Rejsedokumenterne skal fremvises ved check-in.
Hvis du ikke tjekker ind og ikke er med på flyet fra Danmark, mister du retten
til hjemrejsen. Ubrugt del af rejsen refunderes ikke og hele rejsen aflyses.
Sædetildeling om bord
på flyet
Tildelingen af sæder
varetages af flyselskabet, og de gør altid deres bedste for at sikre, at
rejseselskaber i samme booking kommer til at sidde sammen. Det er dog ikke en
garanti, da mange faktorer spiller en rolle for selve siddepladsen, såsom
hvordan rejsegruppen er sammensat, antal spædbørn, antal forudbestilte sæder
med mere som flyselskaberne skal tage højde for. Nogle flyselskaber tilbyder,
at man kan forudbestille et særligt sæde mod et gebyr, og med et sådant tilkøb
er det købte sæde garanteret.
Direkte fly
Begrebet direkte
flyvning bruges ifølge Forbrugerstyrelsen om ruter, der flyver direkte og også
om ruter, der foretager en teknisk mellemlanding eller til for eksempel at
hente passagerer eller til at tanke brændstof. Der er ingen tidsstandard for en
teknisk mellemlanding, men det sker som regel så hurtigt som muligt. Oftest bliver
passagererne også siddende under mellemlandinger.
Ændring af flyselskab
eller flytype
I tilfælde af
forsinkelser eller andre situationer, der kan opstå, sker det nogle gange, at
man skal skifte flytype eller nogle gange leje et andet selskab for at kunne
gennemføre flyvningen. Disse selskaber eller flytyper er lige så sikre som det
almindelige selskabs.
Nøddeallergi
Flyselskaber kan aldrig
garantere en nøddefri flyvning for dem, der lider af en luftbåren nøddeallergi,
og nødder kan findes i mad og tages om bord af andre passagerer. Hvis du har
luftbåren nøddeallergi, skal du fortælle det til kabinepersonalet ved check-in
og også ombord til kabinepersonalet. Hvis det er muligt, informerer
kabinepersonalet de andre passagerer og beder dem om at være hensynsfulde og
ikke åbne nøddeprodukter under flyvningen. Medicin mod nøddeallergi skal
medbringes ombord i kabinen.
Bevægelses- og funktionshæmmet og særlige behov
Har du særlige behov på rejsen, skal du kontakte os ved booking og oplyse
disse behov. Der er internationale regler for, hvor mange handicappede der må
rejse på samme fly. Dette gælder også, hvis du klarer dig helt/delvist selv ved
på- og afstigning af fly, og hvis du har din egen ledsager med. Handicappede
omfatter også døve, blinde, psykisk handicappede, alderdom eller anden sygdom,
der betyder, at du kan have problemer med at komme ind og ud af flyet.
Assistance i lufthavnen kan bestilles gennem os hos Neckermann Nordic,
men bemærk, at det er det respektive lands luftfartsmyndighed, der leverer
ydelsen. Den rejsende skal kunne tage vare på sig selv og sin bagage eller
rejse sammen med en, der yder den nødvendige assistance under rejsen og i
nødstilfælde. Normalt skal du ind i lufthavnen på det anviste sted for at få
assistance. Det er mindre almindeligt at kunne få assistance uden for lufthavne
ved fx taxaer og busser.
Sædevalg på flyvningen for handicappede følger internationale sikkerhedsbestemmelser,
og disse bestemmer, hvilket sæde den handicappede får ombord. Det er ikke
tilladt at sidde ved nødudgange. Hvis et handicap kræver, at du sidder tæt på
din rejseledsager, skal du altid kontakte os eller flyselskabet i god tid før afgang
for dialog.
Medicin og medicinsk udstyr om bord
Alle typer medicin skal være i original emballage og hvis medicinen er
ordineret, skal en lægeerklæring på engelsk medbringes under hele rejsen og den
skal bevise, at du har ret til medicinen. Livsvigtigt medicin skal placeres i
håndbagagen. Hvis du har diabetes og skal have insulinpumpe, insulinpen og
blodsukkermåler med ombord på flyet, skal du også have en lægeerklæring på
engelsk.
Skal du have medicinsk udstyr med, skal vi godkende dette inden afrejse,
og det er derfor vigtigt, at du oplyser, hvilket udstyr, det gælder allerede
ved booking. Det kan for eksempel være ilt, CPAP-maskine mv. Normale
afbestillingsregler gælder, hvis dit udstyr bliver afvist, hvorfor booking via
vores rejsekonsulenter anbefales.
Flyforsinkelser
Desværre kan
flyforsinkelser opstå af forskellige årsager såsom dårligt vejr, trængsel i
luften eller på grund af tekniske fejl mv. Neckermann Nordic og vores
flyselskaber gør alt, hvad vi kan for at undgå forsinkelser. Du kan dog ikke forvente at få kompensation for mistede
forbindelser, taxarejser på vej hjem eller for overnatninger på hoteller og
heller ikke for telefonomkostninger. I tilfælde af forsinkelser skal du
notere dig oplysningerne fra flyselskabet eller dets repræsentant.
Attest i tilfælde af
flyforsinkelse
Det er altid
flyselskabet, der udsteder forsinkelsesattesten. Hvis du som forventet ikke får
den hjælp, du efterspørger, kan du altid kontakte os hos Neckermann Nordic for
dialog.
Beskadiget/mistet
bagage
Hvis bagagen mod
forventning forsvinder eller går i stykker, skal du lave en såkaldt PIR-rapport
(Property Irregularity Report). Rapporten skal ske direkte i lufthavnen i
forbindelse med afhentning af bagagen, for at flyselskabet kan behandle
eventuelle erstatningskrav. Hvis skaden ikke opdages i lufthavnen, accepterer
nogle flyselskaber anmeldelsen inden for 7 dage efter skaden er sket, men
normalt skal du møde op i lufthavnen igen. Bemærk, at hvis du ikke har lavet en
PIR-rapport, kan du heller ikke kræve erstatning fra flyselskabet, fordi den indberetning
er den rejsendes eneste bevis på, at skaden er sket under flyvningen og ikke
under f.eks. en bil- eller busrejse. PIR rapport laves normalt ved
bagageudlevering. Neckermann Nordics personale kan ikke lave en PIR-rapport.