Bestiller du tilslutningstransport og hotelophold i forbindelse med ud- og hjemrejsen, bør du vælge ombookbare billetter og hoteller, for eventuelt at undgå ombooking/afbestillingsomkostninger. Flyforsinkelser, aflyste flyafgange eller uforudsete ændringer i tidsplanen sker ofte med kort varsel. Du bør altid have mindst 4 timer mellem forbindelsen og charterrejsen. Glem ikke at tage i betragtning at den transportform du vælger, kan være genstand for uforudsete hændelser.
Neckermann Nordic kan ikke påtage sig noget ansvar hvis tilslutningstransport og hoteller mistes, fordi flyet på ud- eller hjemrejsen har en sen ankomst til lufthavnen.
AFBESTILLINGSBESKYTTELSE OG ÆNDRINGER
Vi anbefaler altid vores rejsende at have afbestillingsforsikring og rejseforsikring.
AFLYSNING
BETALING FOR REJSER MED CHARTERFLY
Et depositum på 1000 KR pr. person skal være Neckermann Nordic i hænde senest 5 dage efter reservationstidspunktet. Den endelige betaling skal være Neckermann Nordic i hænde senest 30 dage før afrejse, medmindre andet er angivet. I de tilfælde hvor afrejsen for en bestilt rejse er inden for 30 dage, skal hele rejsens pris betales ved bestilling. Betaling skal dokumenteres efter anmodning.
Da aftalen er bindende når depositummet er betalt, eller hele rejsens pris ved køb kort tid før afrejse, er det vigtigt at alle rejsende kontrollerer at alle oplysninger i reservationen er korrekte inden betaling. Hvis betalingen ikke er sket i overensstemmelse med ovennævnte vilkår, har Neckermann Nordic ret til at betragte aftalen som annulleret og kreditere sig et afbestillingsgebyr i henhold til rejsevilkårene.
BETALING FOR REJSER MED RUTEFLY
Vær opmærksom på, at en pakkerejse med rutefly har andre betalingsvilkår end en rejse med charterfly. Priser og vilkår der er sat dynamisk, kan variere fra afgang til afgang. Betalingsdatoen og størrelsen af depositummet eller slutbetalingen afspejler de forudbetalinger, som Neckermann Nordic foretager til leverandøren af f.eks. rutefly og hoteller. Det er det aktuelle flyselskabs betalingsvilkår der er gældende.
Normalt betales hele flybilletten direkte ved bestilling, nogle gange også dele eller hele hotellet afhængig af hoteltype og rejsetidspunkt. Aftalen er bindende når hovedbookeren har godkendt købet, vilkårene og et depositum eller en del af eller hele rejsens pris er korrekt betalt. Den rejsende skal betale rejsens pris senest på det tidspunkt, der er angivet i aftalen.
BOOKINGSBEKRÆFTELSE / BILLET
Når du har bestilt din rejse, modtager du en bookingsbekræftelse/billet via e-mail. Du skal kontrollere alt på din reservation vedrørende detaljer om din rejse, adresse og navneoplysninger. Det er meget vigtigt, at dit navn på flybilletten er stavet korrekt og stemmer overens med dit pas. Ved eventuelle fejl bedes du straks kontakte Neckermann Nordic, så vi har mulighed for at rette det der ikke er korrekt. Navneændringer kan kun ske hvis flyselskabet tillader dette. Rettelser af stavefejl og ændring af navn koster et ekstra gebyr. Rettelser ved mere end 3 bogstaver på rejser med charterfly koster 500 kr. Navneændringer af passager på billetten kan gøres mod et gebyr på 500 kr. frem til 7 dage inden afrejse. Navneændringer mindre end 7 dage før afrejse koster 1000 kr. Vær dog opmærksom på, at hvis det er afrejse samme dag, kan vi ikke garantere at navneændring er muligt.
Navneændringer på rejser med rutefly kan kun ske hvis flyselskabet tillader dette. Ændring af 1-2 bogstaver kan i nogle tilfælde være muligt, men nogle gange er det ikke tilladt at ændre bogstaver. Skulle det være muligt at rette stavning/bogstaver, sker dette efter flyselskabets eller anden leverandørs gældende regler og deres gebyrer, plus at Neckermann Nordic opkræver et ændringsgebyr på min. 500-1000 kr. pr. person alt efter hvor tæt det er på afgang.
Vi forbeholder os desuden ret til, at en navneændring altid er underlagt det respektive flyselskabs regler og omkostninger og derfor kan afvige fra ovenstående og er uden for Neckermann Nordics kontrol. Neckermann Nordic er ikke ansvarlig for problemer der kan opstå, eks. ved indtjekningen hvis oplysningerne på billetten ikke stemmer. Bookings bekræftelse/billetten skal fremvises ved indtjekningen i lufthavnen på både ud- og hjemrejsen. E-mailadressen og mobiltelefonnummeret, der er angivet i bookingen, skal være den du altid er tilgængelig på. Vigtig information om rejsen og eventuelle ændringer kan komme tæt på afgang, normalt via e-mail og nogle gange via SMS. Glem ikke at opdatere os, hvis du ændrer din e-mailadresse eller telefonnummer og hold din mobil tændt og vær tilgængelig på e-mail under rejsen.
FOTO/BILLEDER PÅ HJEMMESIDE
Det er ikke muligt at vise alle værelser og faciliteter og deres forskellige udsigter, der er til rådighed på hotellet. Derfor bør du se såvel interiørbillederne som de udvendige billeder, der er vist som eksempler. Værelserne og lejlighederne kan være forskellige indenfor hotellet, og billederne er ofte taget med vidvinkellinser. Dette gør at hotellerne, pools og værelser kan fremstå større end de i virkeligheden er. Billederne er også taget i godt vejr og viser hotellet fra sin bedste side. Læs derfor altid vores beskrivelse af hele hotellet og værelset for at få et mere dækkende overblik.
FORSIKRING
Når du er ude at rejse, kan der ske uforudsete hændelser, og det er derfor vigtigt at gennemgå dækningen af din forsikring inden du påbegynder rejsen. Undersøg nøje hvilken type privat forsikring du har, og hvilken rejsedækning der er inkluderet. Glem ikke at fortælle dit forsikringsselskab hvilket land du skal rejse til, for at sikre at rejseforsikringen gælder uden for de nordiske lande. Vi samarbejder normalt med private læger/sundhedsfaciliteter på destinationen. Vær opmærksom på at det blå EU-sundhedskortet kun gælder for pleje, der er tilknyttet det offentlige sundhedsvæsen i det land, hvor du opholder dig indenfor EU, og at en privat tillægsforsikring derfor kan være nødvendig for længere pleje og hjemtransport mv. Det blå EU-kort er ikke gyldigt i lande uden for EU.
KÆLEDYR
Kæledyr er ikke tilladt på vores rejser med charterfly. På pakkerejser med rutefly kan kæledyr forekomme.
FULDMAGT TIL REJSENDE UNDER 18 ÅR
Hvis man er under 18 år og rejser uden forældre eller værge på charterfly, skal der udfyldes en såkaldt fuldmagt, hvor forældre eller værge godkender rejseaftalen. Fuldmagten skal være Neckermann Nordic i hænde inden betaling af depositummet eller rejsens fulde pris, afhængig af hvor tæt det er på afgang. Har vi ikke modtaget fuldmagten, bliver rejsen aflyst. Den mindreårige skal ved bestillingen af rejsen oplyse, at han eller hun er mindreårig. Fuldmagten kan downloades fra vores hjemmeside. Børn under 16 år må ikke rejse uden ledsagelse af en voksen.
PAS OG VISUM
På neckermann-nordic.dk findes der pas- og visumoplysninger under egen side.
Det er altid den rejsendes eget ansvar at have det korrekte pas og visum. Neckermann Nordic er ikke ansvarlig for konsekvenserne, hvis den rejsende ikke kan fremvise gyldige dokumenter som pas og visum ved enten check-in eller indrejse i landet. Se rejsevilkårene.
Hvis der er tvivl om passet eller visummet, skal ambassaden altid kontaktes for at få oplyst, hvad der gælder. Reglerne gælder for turistrejser for indehavere af dansk pas. Andre regler kan gælde for indehavere af pas fra andre lande, længere rejser og forretningsrejser. For mere detaljeret information, kontakt venligst den respektive ambassade.
PRISÆNDRINGER
Neckermann Nordic har ligesom andre arrangører konstante opdateringer på priserne og det betyder, at priserne kan gå op eller ned. Priserne varierer afhængigt af udbud og efterspørgsel. Den aktuelle pris oplyses ved booking af rejsen. I tilfælde af en eventuel prisnedsættelse, refunderes differencen ikke.
PROGRAMÆNDRINGER
Inden afrejse og helt frem til afrejsedagen kan der ske ændringer i de bestilte rejsearrangementer. Det kan for eksempel være forsinkelser eller ændringer i flyprogrammet, forstyrrende byggerier i og uden for hotelområdet, dele af hotelværelset der er gået i stykker og værelset derfor ikke længere er ledigt eller lignende. Så snart dette kommer til Neckermann Nordics kendskab, og hvis disse ændringer medfører væsentlige ændringer i arrangementet, underretter vi hovedbookeren skriftligt eller telefonisk. Hvis ændringen er af afgørende betydning for arrangementets udførelse, tilbyder vi en anden rejse, hvis vi kan eller vil refundere hele eller dele af rejsens pris. Udflugter, teater, fodbold og lignende begivenheder kan ændres af grunde uden for vores kontrol. Sådanne ændringer kan ske med meget kort varsel og udgør ikke altid grundlag for tilbagebetaling. Det er derfor vigtigt, at du oplyser korrekte kontaktoplysninger ved bookingen, så Neckermann Nordic kan meddele eventuelle ændringer.
REJSEDOKUMENTER
Rejsedokumenter er et andet ord for billetten og eventuelle yderligere dokumenter, der følger med billetten.
REJSEVILKÅR
Når du køber en rejse, accepterer du rejsevilkårene ved betaling af enten depositum eller hele rejsens pris, hvis du bestiller rejsen på vores hjemmeside eller over telefonen. Du er forpligtet til at læse rejsevilkårene. Disse indgår som en del af aftalen og regulerer begge parters ansvar, rettigheder og forpligtelser. Aftalen omfatter også deltagelse i Vigtig om rejsen, som er tilgængelig på hjemmesiden. Du er også forpligtet til at tage del i aktuelle oplysninger om rejsearrangementet, herunder hotelbeskrivelsen, destinationsoplysninger og din reservationsbekræftelse.
REJSELÆNGDE
Rejsens længde regnes fra og med afrejsedagen til og med hjemrejsedagen. Det er datoerne, der styrer rejsens længde. Derfor kan du for eksempel have afgang om aftenen eller natten og en returrejse om morgenen. Rejselængden er ikke baseret på hele dage.
BEVÆGELSES- OG FUNKTIONSHÆMMET OG SÆRLIGE BEHOV
Generel information: Har du særlige behov på rejsen, skal du kontakte os ved bestillings af rejsen og oplyse disse behov. Der er internationale regler for hvor mange personer med handicap, der må rejse på samme fly. Dette gælder også, selvom du klarer dig helt eller delvist selv ved ombord- og afstigning af fly og busser og hvis du har din egen ledsager med dig. Handicappede omfatter også døve, blinde, psykisk handicappede, alderdom eller anden sygdom, der kan medføre problemer med at komme på og af flyet/bussen. Hvis man ikke kan komme til en nødudgang hurtigt og uden hjælp, betragtes man som handicappet.
Medicin: Alle typer medicin skal være i deres originale emballage og hvis medicinen ordineret, skal en lægeerklæring på engelsk medbringes under hele rejsen, og den skal bevise at du har ret til medicinen. Livsvigtig medicin skal medbringes i håndbagagen. Hvis du har diabetes og skal tage en insulinpumpe, insulinpen og glukosemåler om bord på flyet, skal du også have en lægeerklæring på engelsk.
Medicinsk udstyr: Skal du have medicinsk udstyr med, skal vi godkende dette inden afrejse og det er derfor vigtigt at du informerer os om hvilket udstyr du ønsker at medbringe allerede ved booking. Det kan for eksempel være ilt, CPAP-maskine mv. Normale afbestillingsregler gælder hvis dit udstyr bliver afvist, hvorfor bestilling af rejsen via telefonen anbefales.
Kørestol eller rollator: Vi skal have besked ved bestilling af rejsen, hvis du ønsker at medbringe kørestol på flyet. Din egen kørestol eller rollator skal kunne klappes sammen og tjekkes ind som specialbagage. Du kan derefter låne en kørestol i lufthavnen. I nogle lufthavne er det muligt at benytte sin egen kørestol helt op til gaten, kontakt din lufthavn for spørgsmål herom.
El-kørestol: På grund af sikkerheden, vægten og det begrænsede lastrum ombord, kan vi kun inkludere et begrænset antal elektriske kørestole pr. flyvning. Hvis du ønsker at tage en elektrisk kørestol med dig, skal du ved bestilling underrette os om type, vægt og størrelse. Kørestolen skal være udstyret med et tørcelle- eller gelbatteri. Batteriet og eventuel opladeren skal afbrydes under rejsen.
Følgende former for assistance kan bestilles efter behov:
Passagerer, der kan gå korte afstande
Passagerer, der ikke kan gå op ad trapper
Passagerer, der ikke kan gå
Assistance i lufthavnen: Dette kan bestilles gennem Neckermann Nordic, men bemærk at det er det respektive lands luftfartsmyndighed, der leverer ydelsen. Den rejsende skal kunne tage vare på sig selv og sin bagage eller rejse sammen med en person, der yder den nødvendige assistance under rejsen og i nødstilfælde. Normalt skal du ind i lufthavnen og henvende dig på det anviste sted for at få assistance. Det er mindre almindeligt at kunne få assistance uden for lufthavne ved f.eks. taxaer og busser.
I tilfælde hvor du bestiller en rejse kort tid før afgang, kan assistance og medbringelse af kørestol bestilles senest 48 timer før afrejse, men kan ikke altid garanteres. Kontakt altid vores rejsekonsulenter, når du bestiller kort inden afrejse. Bemærk, at vi fraråder personer med handicap at bestille uspecificerede rejser.
Sæde ombord på flyet: Internationale sikkerhedsregler bestemmer hvilket sæde den handicappede får ombord. Det er ikke tilladt at sidde ved nødudgange. Hvis et handicap kræver at du sidder tæt på din rejseledsager, skal du altid kontakte os eller flyselskabet i god tid før afgang.
Transfer: Standard sammenfoldelige manuelle kørestole kan transporteres på vores transferbusser. Det er dog ikke muligt på forhånd at vide, om det er en stor, mellem eller minibus. Man bør derfor være forberedt på at det kan være enhver af disse. Pga. risikoen for tilskadekomst, er ikke tilladt for vores personale at løfte, transportere eller hjælpe handicappede ombord på vores busser. Alle passagerer skal derfor selv eller ved hjælp af en rejseledsager kunne komme ind og ud af transferbussen, uanset bussens størrelse.
Speciel transfer: Du kan bestille speciel transfer, f.eks. en handicapvenlig transport eller bare med mere plads til for eksempel en elektrisk kørestol og andet udstyr. Det er vigtigt at vi får oplyst alle detaljer for at kunne tilpasse det rigtige køretøj. Speciel transfer har en højere pris, og prisen oplyses når forespørgslen er sendt videre til destinationen. Bemærk venligst, at der ikke er nogen garanti for at speciel transfer kan tilbydes ved alle lejligheder. Også her skal passageren selv eller ved hjælp af en rejseledsager kunne stige ind og ud af køretøjet.
Hoteller: De fleste hoteller i udlandet er ikke tilpasset handicappede. Mange hoteller har tilpassede værelser til personer med handicap, men hotelområdet eller omgivelserne omkring hotellet kan være svært tilgængelige. Det kan bl.a. være at der er trapper og niveauforskelle i og udenfor hotellet, elevatoren kan være smal og der er ingen garanti for at personer med nedsat mobilitet kan komme til/benytte alle hotellets faciliteter. På værelserne kan badeværelset være svært/umuligt at komme ind i med kørestol eller der kan være en høj tærskel til altanen. Desuden kan det være, at pladskrævende udstyr som kørestole gør værelserne trange eller ikke kan passe ind i værelserne.
Bemærk venligst at hotelværelser/lejligheder der er opført som handicapvenlige, ikke altid opfylder de tilsvarende skandinaviske krav. Det er derfor vigtigt at du angiver dine behov, inden du bestiller din rejse, så vi kan hjælpe med at finde en boligindretning, der fungerer.
Husk at alle værelser tilpasset handicappede kun er på forespørgsel og ikke kan bookes i systemet.
SPECIELLE FØDEVARER OG ALLERGIER
Har du brug for speciel kost, kan du kontakte os ved bestilling og få mere information om hvordan det fungerer i udlandet. Generelt er kendskabet til allergi mindre i udlandet end herhjemme, og det kan betyde at man ikke rigtig forstår meningen med hvor alvorligt det kan være, hvis man indtager noget man ikke kan tåle.
Hvis du har svære allergier såsom over for æg eller nødder, skal du informere os om dette ved bestillingen, men vi kan ikke garantere nøddefri flyvninger og nødder kan være til stede i maden og tages om bord af andre passagerer. Hvis du har luftbårne nøddeallergi, skal du fortælle det ved indtjekning og også ombord til kabinepersonalet. Hvis muligheden eksisterer, informerer kabinebesætningen de øvrige passagerer og beder dem om at vise hensyn og ikke åbne eventuelle medbringende nøddeprodukter under flyvningen. Medicinering mod nøddeallergi skal tages med ombord i kabinen. Vær opmærksom på, at flyselskaber aldrig kan garantere en nøddefri flyvning for dem, der lider af luftbårne nøddeallergi.
Glutenfri, laktosefri og vegansk mad er ofte svær at finde og derfor kan du ikke regne med at få dette i udlandet. Ingen af vores hoteller tilbyder speciel kost. Personer der har svære allergier eller har behov for speciel kost, skal derfor være ekstra forsigtige på hoteller og restauranter når de bestiller mad og også sætte spørgsmålstegn ved tilberedningsmetoden. I dag findes der såkaldte allergikort, som du kan tage med dig på det sprog du har brug for.
SPÆDBØRN/BØRN UNDER 2 ÅR
Spædbørn under to år under hele rejsen betaler normalt kun 400 kr. uanset rejselængde på charterfly. På pakkerejser med rutefly gælder flyselskabets priser. Spædbørn har ingen ret til eget sæde på flyet, eget sæde i transferbussen eller egen seng på hotellet. De skal sidde på skødet af en voksen under flyvningen og i transferbussen. Sikkerhedsregler tillader kun et barn under 2 år pr. voksen. Bagageregler for spædbørn kan variere fra forskellige flyselskaber og er specificeret under flyselskaber på hjemmesiden.
Spædbørn under 7 dage gamle skal have en lægeerklæring "Fit to fly with air carriage" samt godkendelse fra flyselskabet.
Barnesenge kan nogle gange lånes på de fleste hoteller. Dette kan noteres som et ønske inden afrejse, du skal derfor ringe eller maile til os, så noterer vi ønsket i reservationen og sender det videre til hotellet. Barnesenge er normalt ikke af samme standard og opfylder ikke de samme sikkerhedskrav som i Danmark. Vi kan ikke garantere, at barneseng er tilgængelige, da antallet er begrænset.
TRYKFEJL
Neckermann Nordic tager forbehold for eventuelle trykfejl og korrekturfejl på vores hjemmeside, samt på eventuelle tryksager og digitale forsendelser.
REJSEVEJLEDNINGER FRA UM
Neckermann Nordic følger altid Udenrigsministeriets rejseanbefalinger. Læs mere her: https://um.dk/da/rejse-og-ophold/rejse-til-udlandet/rejsevejledninger/
Neckermann Nordic arrangerer ikke rejser til lande eller områder som Udenrigsministeriet fraråder rejser til. Skulle der komme en frarådning til et land som Neckermann Nordic har rejser til, vil turene blive aflyst og alle rejsende dertil vil blive kontaktet.
VACCINATIONER
Vi henviser til egen læge, Danske Lægers Vaccinations Service eller Statens Serum Institut. Det er den rejsendes eget ansvar at sørge for de nødvendige vaccinationer i forbindelse med rejsen.
ALDERSGRÆNSER FOR BØRN OG UNGE
Spædbørn - 0 år til 1 år.
Børn - 2 år til 11 år.
Unge - 12 år til 17 år.
Alderen gælder ved ud- og hjemrejse, dvs. du kan ikke fylde år under rejsen. Børn/Unge under 18 år der rejser uden en værge med charterfly, skal have en fuldmagt.
Børn/Unge under 18 år kan ikke rejse alene med rutefly.
ØNSKER
Vi tager gerne imod ønsker og sender dem videre til hotellet. Det kan for eksempel dreje sig om værelsets placering, værelser ved siden af hinanden, værelser på en bestemt etage, bestemt værelse eller lignende.
Hotellerne forsøger at imødekomme ønsker, men kan ikke garantere at de bliver opfyldt. Det er ikke muligt at notere ønsker på uspecificerede rejser eller specialrejser.
Uopfyldte ønsker giver ikke ret til erstatning fra hverken Neckermann Nordic eller hotellerne.
Bemærk, at vi ikke accepterer anmodninger om særlige sæder ombord på flyet. Hos nogle flyselskaber er det muligt at forudbestille dette mod en ekstra pris. En lægeerklæring garanterer ikke en særlig plads ombord på flyet. Personer med nedsat mobilitet, gravide og børn under 12 år må ikke sidde ved nødudgange og bliver placeret af flyselskabet i overensstemmelse med internationale regler. Spædbørn må kun sidde på bestemte sæder. Når de tildeler sæder, forsøger flyselskaberne at holde grupper, der rejser på samme booking sammen. Du kan dog ikke forvente at sidde ved siden af eller i nærheden af dit selskab.