Rejsevilkår
for rejser med Neckermann Nordic
Rejsevilkårene er
gældende for pakkerejser, der indgår under definitionen i Lov om Pakkerejser (Pakkerejseloven). Betingelserne er udformet i henhold til Lov om Pakkerejser som Neckermann Nordic
har ansvaret for at følge. Disse er desuden aftalegrundlaget mellem
rejsearrangøren og kunden.
Pakkerejseloven bygger
på EU:s direktiv 2015/2302 om pakkerejser og sammensatte rejsearrangementer.
Se flere oplysninger
om centrale rettigheder efter direktiv (EU) 2015/2302
En pakkerejse er en kombination af
mindst to forskellige rejsetjenester, der vedrører den samme rejse, som f.eks.
fly, hotel, bil, tog og aktiviteter. Ved booking af kun én rejsetjeneste gælder
pakkerejseloven ikke, men da Neckermann Nordic også sælger disse, er der også
regler for dem i rejsevilkårene.
Alle rejsende
forventes at have sat sig grundigt ind i rejseaftalen. Nedenfor er vilkårene og
betingelserne, sammen med alle oplysninger i rejseinformationen på
Neckermann-nordic.dk, såsom under Vigtigt om rejsen om rejsen,
hotelinformation, destinations- og destinationsinformation og eventuel anden
information. Andre publikationer, der udgives af Neckermann Nordic,
indgår også i aftalen mellem Neckermann Nordic og rejsende.
Pakkerejser med rutefly, der består af fly og hoteller,
kaldes også for dynamiske rejser. Hjemmesiden viser, om du bestiller en rejse
med et charterfly eller et rutefly.
Når vilkårene og betingelserne henviser til kunden,
henviser det også til den rejsende.
Neckermann Nordic
stiller en rejsegaranti til Kammarkollegiet i Sverige som sikkerhed for din
rejse. Læs mere her.
1.BESTILLING
Bestilling sker
elektronisk via vores hjemmeside, pr. e-mail, telefon eller gennem
rejsebureauer. Fortrydelsesretten, som normalt gælder ved fjernsalg, gælder
ikke ved køb af rejsetjenester, da disse falder under pakkerejseloven.
Aftalen mellem
parterne anses for indgået og bindende, når ordren er bekræftet, og når
depositum eller slutbetaling er betalt, og indebærer desuden både accept og en
bekræftelse på, at du har noteret dig rejsevilkårene og andre oplysninger på
hjemmesiden. Ordrebekræftelsen skal kontrolleres grundigt, så snart den er
modtaget. Sørg for, at navnene på alle rejsende stemmer overens med passet.
Eventuelle fejl skal rettes inden betaling af depositum finder sted. Senere
ændringer kan medføre et gebyr.
Bestilling foretages af
hovedrejsende, og det er den person, hvis navn aftalen er indgået i. Den hovedrejsende er angivet øverst i
rejsedokumentet. Hovedrejsende er ansvarlig for betaling i henhold til aftalen.
Alle ændringer og eventuelle
aflysninger skal foretages af hovedrejsende. Der kan gøres undtagelser, hvis
hovedrejsende bliver alvorligt syg og ikke kan foretage ændringen eller
afbestillingen. Hovedrejsende
er ansvarlig for at give arrangøren korrekt bestillingsinformation for andre
rejsende, som er omfattet af aftalen, samt korrekt kontaktinformation ved
eventuelle ændringer. Eventuel
refusion vil blive foretaget til hovedrejsende.
I det følgende vil hovedbestilleren blive omtalt som kunden eller den rejsende.
Mindreårige
Når en mindreårig
(16-18 år) rejser på charterrejse uden sine forældre, kræves samtykke fra
forældrene. Værgefuldmagten findes på hjemmesiden og skal udfyldes og
underskrives i forbindelse med bestillingen og tages med på rejsen. Værgefuldmagten
skal være tilgængeligt for Neckermann Nordic inden betaling af depositum eller
den fulde slutbetaling, afhængig af hvor tæt det er på afgang. Har vi ikke
modtaget værgefuldmagten, aflyses rejsen og det indbetalte beløb refunderes
ikke
Børn og unge under 16
år kan ikke rejse uden ledsagelse af en voksen. Du skal være fyldt 18 år for at
bestille en pakkerejse med rutefly.
Rejse- og afbestillingsforsikring
Neckermann Nordic
anbefaler alle rejsende at have en gyldig rejseforsikring, der også bør dække
lægeudgifter og eventuel hjemtransport ved ulykke/sygdom, tab/skade på
rejsegods og lignende. Alle rejsende bør også tage det Europæiske
Sygesikringskort med ved rejser i Europa. Desuden anbefaler Neckermann Nordic
at tegne en afbestillingsforsikring, hvis denne ikke er inkluderet i din
rejseforsikring. Den rejsende er selv ansvarlig for at tegne de nødvendige
forsikringer. Neckermann Nordic har ikke ansvar i situationer og forhold, som
den rejsende kunne have forsikret sig imod, og som ikke skyldes arrangøren
eller nogen, han/hun har ansvar for. Rejse- og afbestillingsforsikring er
ikke inkluderet i rejsens pris og skal arrangeres privat.
Tilslutningsfly
Tilslutningsfly kan ikke bestilles hos Neckermann Nordic. Når
kunden gør dette på egen hånd, bør man booke ændringsbare billetter samt have
god tid mellem transporterne.
Inden for Europa anbefales minimum 2,5 timer. Uden for Europa
anbefales minimum 4 timer.
Bestilling af kun flyrejser og kun hotel
Ved bestilling af kun
hotel eller kun fly (rute- eller charterfly) skal rejsen betales direkte ved
bestilling. Du er ikke omfattet af pakkerejseloven, og Neckermann Nordic
optræder her kun som agent for flyselskabet eller hotellet. Flyselskabet er
ansvarlig for ændringer i flyvetider, aflyste fly, bagage osv. Eventuelle
klager eller krav rettes direkte til flyselskabet eller hotellet.
Kun fly og kun
hotel kan som regel ikke refunderes, men skulle det være muligt, er det
hotellets respektive flyselskabets regler, der gælder.
2.Rejsens pris
Prisen præsenteret på
Neckermann Nordics hjemmeside er som udgangspunkt pr. person, når to voksne
rejser sammen. Når den rejsende træffer sine valg, justeres prisen baseret på
valg af værelsestype, flyafgange, måltider, transfer og lignende. Prisen kan
ændre sig helt frem til rejsen er betalt. Et manuelt tilbud modtaget via e-mail
eller telefon, skal betragtes som en ferskvare og kan ændre sig helt frem til
rejsen er betalt.
Enerejsende kunder må købe enkeltværelse eller
dobbeltværelse til enebrug.
Børnerabatter og andre rabatter samt kampagner kan kræve
et vist antal fuldt betalte pr. værelse.
Neckermann Nordic har konstante opdateringer på priserne og det betyder, at
priserne kan gå op eller ned. Priserne varierer afhængigt af udbud og
efterspørgsel. Den aktuelle pris oplyses ved booking af rejsen. I tilfælde af
en eventuel prisnedsættelse, refunderes differencen ikke.
Visse lokale skatter
og afgifter kan ikke betales forud, men skal betales af kunden på stedet. Dette
kan gælde turistskat, der opkræves af overnatningssteder, landarrangementer,
depositum for hotelværelser og lignende.
Lokale afgifter kan
findes under beskrivelsen af hver destination på vores hjemmeside. Det samme
gælder for lufthavnsafgifter/skatter, der betales ved ankomst og afrejse.
Indchecket
bagage er ikke inkluderet i rejsens pris, medmindre det er angivet ved
bestilling. Information
om indchecket bagage fremgår i bestillingsdialogen, men findes også under flyselskaber.
Omkostninger
til f.eks. visum, forsikringer og vaccinationer er ikke inkluderet, samt
forskellige hotelfaciliteter som f.eks. tennis, SPA, internet, liggestole,
parasoller og pengeskabe, medmindre det fremgår af hotelbeskrivelsen eller
lignende.
3. Betaling, depositum og
slutbetaling samt prisændringer.
Et depositum skal betales direkte til Neckermann Nordic på bestillingstidspunktet.
Depositummet betragtes som en delbetaling af rejseprisen.
Medmindre andet specifikt er angivet, skal slutbetalingen af den
bestilte rejse være Neckermann Nordic i hænde senest 30 dage før afrejse. Ved
reservation mindre end 30 dage før afrejsedagen, skal hele rejseprisen betales
samtidig med bestillingen af rejsen.
Forsinket betaling betragtes altid som væsentlig misligholdelse og
giver Neckermann Nordic ret til at ophæve (annullere) købet samt at
tilbageholde en afbestillingsomkostning svarende til hele depositummet.
For charterrejser inden for Europa og Egypten er depositumbeløbet 1000
kr. pr. person.
For rejser med rutefly
og hotel svarer depositumbeløbet til det beløb, der er indbetalt som depositum.
Betalingsvilkårene kan
variere mellem charterpakkerejser og pakkerejser med rutefly og/eller
billettype. Ved bestilling af pakkerejser med rutefly og ved bestilling af kun
fly, er det de aktuelle flyselskabers betalingsvilkår og betalingstidspunkt,
der gælder. Totalbeløbet kræves indbetalt samtidig med bestillingen, og
flyselskabet kan med kort varsel ændre fristen for at betale slutbetalingen.
Ved
bestilling af kun hotel eller hotelophold i forbindelse med en pakkerejse med
rutefly, er det det enkelte hotels betalingsvilkår, der gælder. Totalbeløbet
kræves indbetalt samtidig med bestillingen.
Alle tillæg og
ændringer, såsom navneændring, tilføjelse af transfer, bagage, ekstra måltider
m.m., skal betales straks, medmindre andet er angivet.
For
særlige rejsetyper såsom golfrejser, uspecificerede rejser og grupperejser
gælder særskilte betingelser. Se afsnit 16 Andet.
Den rejsende skal sikre sig, at betalingen er registreret på billetten,
enten ved den nye bekræftelse sendt efter betaling eller ved at logge ind på
"Min rejse" på hjemmesiden umiddelbart efter betaling. Hvis
betalingen ikke er registreret, vil Neckermann Nordic annullere rejsen uden
varsel.
Ændring
af indbetalingsform er ikke muligt. Når vi har modtaget
indbetaling, kan den ikke ændres til anden betalingsform. Valg af betalingsmetode sker på
bestillingstidspunktet.
Neckermann Nordic
forbeholder sig ret til, inden afrejsedag, at foretage sådanne prisændringer,
som skyldes ændringer i transportomkostninger (f.eks. brændstofpriser),
skatter, afgifter eller gebyrer (f.eks. lufthavns-, start- eller
landingsafgifter) eller valutakurser, som er anvendt til beregning af prisen
for den pågældende rejse. Det gælder også, selv om rejsen er slutbetalt. Hvis eks. en afgift stiger med kr. 100,-
forhøjes den totale pris med tilsvarende beløb.
Hvis Neckermann Nordic forhøjer
den samlede pris med mere end 8% kan kunden vælge at annullere rejsen og få det
indbetalte beløb tilbage. Hvis kunden ønsker at annullere, skal denne
information ske skriftligt til os på mail [email protected] senest 3
dage efter kunden modtaget prisstigningen. Hvis ikke vi modtager skriftlig info
om annullering indenfor de 3 dage, anser vi ændringen som accepteret.
Tilsvarende hvis direkte afgifter eller
skatter pålagt Neckermann Nordic fjernes eller nedsættes er vi også forpligtede
hvis dette når at få effekt på rejsen og således allerede er inkluderet i den
samlede pris. I sådanne tilfælde har
Neckermann Nordic ret til at fradrage omkostningerne ved tilbagebetaling og
skal kunne efter anmodning fra den rejsende fremlægge dokumentation for disse
omkostninger.
Kunden skal
underrettes om eventuelle prisforhøjelser og begrundelsen herfor snarest muligt
og senest 20 dage før pakkerejsens begyndelse ved skriftlig meddelelse til den
ved købet af rejsen eller senere af den rejsende oplyste e-mailadresse.
4. Ændring af rejse
Ændring af en
bekræftet rejse til et andet rejsemål, et andet hotel, ændring af antal
personer, anden afrejselufthavn eller anden afrejsedato betragtes som en
afbestilling, og gebyrerne, der gælder på afbestillingstidspunktet, vil blive
pålagt. Se afsnit 5 Afbestilling.
Overdrage rejsen
I tilfælde af, at aftalen overdrages
indtil 7 dage før afrejse, vil den rejsende blive opkrævet et
ekspeditionsgebyr, samt eventuelle omkostninger pålagt af arrangørens
underleverandører, på 500 kr. pr. person. Mindre
end 7 dage før afrejse koster det 1000 kr. pr. person. Vær opmærksom på,
at hvis det er samme dag som afrejse, kan vi ikke garantere, at ændringen kan
gennemføres.
Pakkerejser og flybilletter med rutefly
kan kun overdrages, hvis flyselskabet tillader det. For sådan overdragelse
gælder de respektive flyselskabers vilkår og betingelser samt omkostninger,
samt ovenstående gebyr fra Neckermann Nordic.
Overdragelsen har ikke fundet sted, før Neckermann Nordic
har bekræftet denne skriftligt.
Forsikringer,
afbestillings-og ombookningsforsikring kan ikke overdrages til andre.
Stavefejl og
overdrage
At rette en stavefejl
af et navn på billetten på mere end 3 bogstaver for pakkerejser med charterfly
koster et gebyr på 500-1000 kr. pr. person. Hvis ændringen gælder pakkerejser
med rutefly, kan det i nogle tilfælde være muligt at ændre 1-2 bogstaver, men
nogle gange er det ikke tilladt at ændre bogstaver. Skulle det være muligt at
rette stave/bogstavsændring, sker dette efter flyselskabets eller anden
leverandørs gældende regler og deres gebyrer plus Neckermann Nordic opkræver et
ændringsgebyr på min. 500-1000 kr. pr. person alt efter hvor tæt det er på
afgang.
I tilfælde af, at kontrakten overdrages,
og den efterfølgende rejse gennemføres, opkræves den rejsende et
ekspeditionsgebyr, ud over eventuelle omkostninger, som opkræves af arrangørens
underleverandører, på 500 kr. pr. overdragelse og person indtil 7 dage før
afrejse. Mindre end 7 dage før afrejse koster det 1000 kr. Bemærk dog, at hvis
det er samme dag som afrejse, kan vi ikke garantere, at ændringen kan
gennemføres. Pakkerejser og flyrejser med rutefly kan kun overdrages, hvis
dette er tilladt af flyselskabet. For en sådan overdragelse gælder det
respektive flyselskabs vilkår og betingelser, herunder vilkår og betingelser
vedrørende overdragelsesgebyret samt et gebyr til Neckermann Nordic.
5.Afbestilling
Afbestilling skal ske
skriftligt til [email protected]. Afbestilling
skal ske straks af hovedrejsende. Oplysninger, der kræves for at annulleringen
kan gennemføres, er den rejsendes:
reservationsnummer, navn,
afrejsedato, destination.
Neckermann Nordics afbestillingsregler
For pakkerejser med charterfly gælder følgende pr.
person:
·
Ved
afbestilling tidligere end 30 dage før afrejse skal den rejsende betale
depositummet som afbestillingsomkostning.
·
Ved
afbestilling herefter, men tidligere end 14 dage før afrejse, skal den rejsende
betale 50 % af rejsens pris, dog mindst depositummet.
·
Sker
afbestilling herefter, men tidligere end 7 dage før afrejse, skal den rejsende
betale 75 % af rejsens pris, dog mindst depositummet.
·
Sker
afbestillingen indenfor 7 dage før afrejse, skal den rejsende betale hele
rejsens pris.
·
Ved
refundering af eventuelle flyskatter/afgifter pålægges et administrativt gebyr
på 500 kr.
For pakkerejser med rutefly, såkaldte dynamiske
rejser, gælder følgende per person:
Ruteflyselskaberne
kræver, at arrangøren udsteder flybilletter i god tid før afrejse (i de fleste
tilfælde allerede ved bestilling). Når en flybillet er udstedt, har arrangøren
en økonomisk forpligtelse overfor flyselskabet.
Hvis den rejsende
afbestiller rejsen efter at flybilletten er udstedt, vil Neckermann Nordic
opkræve et gebyr fra den rejsende svarende til det beløb, der skal betales til
flyselskabet, samt eventuelle afbestillingsomkostninger for hotel eller andre
arrangementer osv. De samlede omkostninger vil blive oplyst efter anmodning.
Pakkerejser med
rutefly kan som hovedregel ikke refunderes. Hvis fly, hotel og andre
arrangementer ikke kan refunderes, er afbestillingsgebyret 100 % af
rejseprisen. I tilfælde hvor hele eller dele af rejsen kan afbestilles, gælder
følgende regler.
Afbestillingsgebyr angivet pr. person:
· Afbestilling af fly- og hotel
(pakkerejse) koster 1000 kr. + leverandørens omkostninger
· Afbestilling af rutefly (kun
flyvninger) 750 kr. + flyselskabets omkostninger
· Afbestilling af hotel 1000 kr.
+ leverandørens omkostninger
· Navneændring fra 500-1000 kr. +
leverandøromkostninger
· Ved tilbagebetaling af
flyafgiften/afgifterne opkræves en administrationsomkostning på 500 kr.
Hvis rejsen eller dele
af rejsen ville kunne refunderes, vil der i tilfælde af afbestilling 7 dage
eller mindre før afrejse ikke blive modtaget nogen refusion udover offentlige
skatter og afgifter minus de administrative omkostninger på 500kr.
I tilfælde af, at én eller
flere personer afbestiller en allerede fuldt betalt rejse, hvilket medfører, at
prisen ændres, da rabatter, der var tildelt for et bestemt antal personer i
værelset eller i ekstra seng og lignende, ændres, vil eventuel tilbagebetaling
blive reduceret med rabatten samt øvrige fradrag og gebyrer. Hvis rejsen ikke
er betalt i sin helhed, vil prisen for de øvrige rejsende stige på grund af
eventuelt tabt rabat eller lignende. Det samme gælder, hvis en afbestilling
eller ændring fører til, at kunden efterfølgende skal bruge et enkeltværelse
eller et dobbeltværelse som enkeltværelse, og dermed skal betale et såkaldt
enkeltværelsestillæg.
Kun fly og kun hotel
kan som hovedregel ikke refunderes. I tilfælde, hvor hele eller dele af rejsen
kan afbestilles, gælder 1000 kr. + leverandørens omkostninger.
Der gælder
særlige betingelser for afbestilling af golfrejser og grupperejser. Se afsnit
16. Andet.
Afbestilling ved ekstraordinære omstændigheder/
Force majeure
Den rejsende
kan endvidere afbestille en rejse inden rejsens begyndelse, hvis der på
rejsedestinationen, eller i umiddelbar nærhed heraf, inden for et tidsrum af 14
dage før pakkerejsens påbegyndelse, indtræffer uundgåelige og ekstraordinære
omstændigheder, som væsentligt berører leveringen af pakkerejsen eller
befordringen af passagerer til destinationen.
Såfremt Udenrigsministeriet, Statens Seruminstitut eller anden tilsvarende,
behørig myndighed fraråder rejser til det pågældende område i den aktuelle
ferieperiode, vil betingelserne for afbestilling normalt blive anset for
opfyldt. Endvidere vil betingelserne for kundens afbestillingsret som
udgangspunkt blive anset for opfyldt, hvis den pågældende begivenhed i øvrigt
på tilstrækkelig objektiv måde findes fyldestgørende dokumenteret.
Afbestillingsretten kan ikke påberåbes, hvis kunden ved aftalens indgåelse var
bekendt med den pågældende begivenhed eller begivenheden var almindelig kendt.
I tilfælde af afbestilling har den rejsende krav på tilbagebetaling af samtlige
beløb, der er betalt i henhold til aftalen (dog ikke afbestillingsforsikring).
6.Rejsearrangørens ret til
ændringer
Neckermann Nordic har
ret til at gennemføre ændringer før afrejse i overensstemmelse med
pakkerejseloven. Mindre ændringer skal kunden acceptere, men hvis ændringen
derimod anses for at være væsentlig, kan kunden vælge at acceptere ændringen
eller afbestille rejsen uden omkostninger og få refunderet de betalte beløb
(dog ikke eventuelle tidligere gebyrer, årsrejseforsikring og
afbestillingsforsikring).
Neckermann Nordic
informerer om ændringen via e-mail, hvor kunden inden for tre dage skal vende
tilbage og bekræfte ændringen. Hvis kunden ikke vender tilbage inden for 3
dage, anses kunden for at have accepteret ændringen.
Neckermann Nordic kan,
i det omfang det er muligt, også tilbyde kunden en anden rejse.
Afgangstiderne på
bekræftelsen er foreløbige. De seneste står altid på billetten/bekræftelsen som
du kan finde på hjemmesiden ved at logge ind på “Min reservation”. Nordic
Neckermann skal hurtigst muligt og gerne 20 dage før afrejse oplyse de aktuelle
tider, der gælder.
For lavt
deltagerantal
Neckermann Nordic kan
opsige aftalen om en pakkerejse, hvis antallet af personer, der har tilmeldt
sig pakkerejsen, er lavere end 75 % af det antal pladser, som Neckermann Nordic
har til rådighed på den aktuelle flyvning eller flyvning serie. Hvis en rejse,
som Neckermann Nordic har ret til at afbestille i henhold til de foregående
punkter, er en del af en serie af rejser, har arrangøren ret til også at
afbestille andre rejser, der indgår i samme serie, forudsat at den rejsende
bliver informeret så hurtigt som muligt.
Neckermann Nordic vil informere kunden som nedenfor.
·
20 dage inden
pakkerejsens begyndelse, hvis rejsens varighed er over 6 dage,
·
7 dage inden pakkerejsens
begyndelse, hvis rejsens varighed er mellem 2 og 6 dage, eller
·
48 timer
inden pakkerejsens begyndelse, hvis rejsens varighed er under 2 dage
For pakkerejser med
rutefly gælder flyselskabets egne regler for afbestilling, minimumsantal og
ændringer afhængig af det enkelte flyselskabs regler.
Neckermann Nordic kan
ifølge pakkerejseloven også opsige aftaler, hvis rejsen ikke kan gennemføres på
grund af ekstraordinære omstændigheder.
7. Den rejsendes
pligter
Følgende regler
Rejsende er forpligtet
til at følge de regler, der er udstedt af myndigheder og Neckermann Nordics
repræsentanter og samarbejdspartnere, og må ikke handle på en måde, der er
forstyrrende for medrejsende eller andre. Hvis den rejsende groft forsømmer
sine forpligtelser, kan han nægtes deltagelse eller udelukkes fra resten af
rejsen, uden at kunne kræve erstatning eller prisnedsættelse fra arrangøren. Ved
udelukkelse efter rejsen er påbegyndt, kan den rejsende blive forpligtet til at
dække omkostningerne for ændret hjemrejse.
Den rejsende kan
holdes erstatningsansvarlig, hvis han forsætligt eller ved uagtsomhed
forårsager tab for arrangøren, blandt andet ved ikke at følge de ovennævnte
bestemmelser.
Ifølge internationale regler har
kaptajnen ret til at nægte passagerer ombordstigning eller at afvise af flere
årsager ex sikkerheden om bord, hvis bagage udgør en sikkerhedsrisiko,
manglende rejsedokumenter, er beruset eller påvirket af stoffer mm. Uanset
årsagen til afvisningen kan passageren ikke stille krav om tilbagebetaling af
ubenyttede dele af rejsen. Hvis afvisningen medfører omkostninger/tab, er
passageren selv ansvarlig for disse og eventuelle meromkostninger pålægges
passageren. Neckermann Nordic og dets partnere har også ret til at nægte en
rejsende at rejse. Eventuelt kan der også foretages politianmeldelse i sager,
hvor flyselskabet eller Neckermann Nordic vurderer, at dette er tilfældet.
En passager
kan også blive afvist fra vores transferbusser på lignende grunde og
betingelser.
Sundhed
Det er deltagerens
ansvar at være i tilstrækkelig god fysisk og psykisk form samt have
tilstrækkelig god sundhed til at kunne deltage i rejsen. Det er deltagerens
ansvar at konsultere sin læge, hvis de er usikre på, om de kan deltage. Den
rejsende skal være i stand til at tage sig af sig selv, enten på egen hånd
eller med hjælp fra medrejsende.
Hvis du har særlige
behov, er det kundens ansvar at have dokumenter, der viser, at du er såkaldt
fit for flight og kan deltage i flyvningen. Kunden er erstatningsansvarlig for
skader, der forårsages mod medrejsende, Neckermann Nordics personale og
samarbejdspartnere, både personligt og på ejendom.
Kunden er selv
ansvarlig for alle omkostninger i forbindelse med sygdom og ulykker i løbet af
hele rejsen.
Der gælder særlige
regler for gravide, og Neckermann Nordic følger flyselskabets regler. Bemærk,
at flyselskaber og forsikringsselskaber kan have forskellige regler.
Bagage
Den rejsende skal
kunne håndtere sin egen bagage og kunne rejse uden assistance. Særlige behov på
flyrejsen og undervejs på turen skal oplyses ved bestilling. Vi gør opmærksom
på, at Neckermann Nordics personale ikke kan yde særlig assistance til nogen af
deltagerne under rejsen.
Den rejsende har også
selv ansvar for sine egne værdigenstande og penge, og Neckermann Nordic påtager
sig intet ansvar, hvis disse bliver væk.
No show
Kunden er forpligtet
til at møde op i god tid til flyets afgang. Rejsende, der af en eller anden
grund ikke møder op til flyets afgang og/eller afviger helt eller delvist og
derfor ikke bruger den bookede rejse, mister retten til hele eller dele af
pakkerejsen. Der er ingen tilbagebetaling, hverken helt eller delvist, af
rejsens pris.
Hvis kunden ikke
tjekker ind på en pakkerejse med charterfly, bevarer den rejsende retten til at
benytte hjemrejsen, medmindre lokal lovgivning forhindrer dette. Rejsende bør
kontakte Neckermann Nordic for at kontrollere, om lovgivningen tillader
returrejse uden at have været med på udrejsen.
På pakkerejser med
rutefly mister kunden hele retten til rejsen, inklusive returrejsen, hvis han
ikke deltager i udrejsen.
Hvis rejsende ikke
tjekker ind på hotellet den angivne dag, hvor arrangementet starter, vil resten
af hotelopholdet blive annulleret og kan ikke refunderes i den resterende del
af rejsen.
Tillæg, der er
tilføjet til rejsen, refunderes aldrig.
Hvad angår hjemrejsen,
er den rejsende selv ansvarlig for at holde sig informeret via Neckermann
Nordics personale/repræsentanter eller via beskeder på hotellet om tidspunktet
for hjemrejsen, hvilket også inkluderer eventuelle ændringer i tidtabellen i
forhold til tidspunktet på rejsebeviset.
Hvis den rejsende misser hjemrejsen, er han selv forpligtet til at
betale for en ny og de ekstra omkostninger, der følger med.
Rejsende, som afviger
fra sit bestilte rejsearrangement, rejser på egen hånd eller på ’kun fly’, skal
kontakte Neckermann Nordic ved ankomsten til rejsemålet og få
kontaktoplysninger til repræsentanter for at kunne kontrollere flytiden for
hjemrejsen. Rejsende, som rejser med rutefly såkaldt dynamisk fly, skal
kontrollere afgangstider direkte hos flyselskabet.
Værelset
Værelset eller
lejligheden gælder kun for den/de rejsende, der er anført på billetten,
medmindre andet er aftalt med Neckermann Nordics personale før afrejse. Dette
gælder også, hvis der er flere sovepladser tilgængelige.
Pas og visum
Det er den rejsendes ansvar at kunne fremvise gyldig legitimation og eventuelt
visum og indrejsetilladelse, som er nødvendig for rejsen, både for sig selv og
for dem, man bestiller for, ved afrejse. Uden for Danmark anbefaler Neckermann
Nordic, at pas bruges som gyldig legitimation. Nogle af vores
samarbejdspartnere anser pas som den eneste gyldige form for legitimation, også
i Europa. Vær opmærksom på, at der i nogle tilfælde kræves, at passet er
gyldigt i mindst 6 måneder efter hjemrejsedatoen. Dette kan også gælde for
rejser i Europa.
Neckermann Nordic er
ikke ansvarlig for konsekvenserne, hvis den rejsende ikke kan fremvise gyldige
dokumenter som pas, indrejsekrav og visum ved hverken check-in eller indrejse
til landet.
Læs mere om pas- og
visuminformation på vores hjemmeside under Pas & Visum
Er du i tvivl om pas
eller visum, skal ambassaden altid kontaktes for at få information om, hvad der
gælder. Reglerne gælder for turistrejser for indehavere af dansk pas. Andre
regler kan gælde for indehavere af pas fra andre lande, længere rejser og forretningsrejser.
8. NECKERMANN NORDICS ANSVAR
EFTER AFREJSE OG FORPLIGTELSER I TILFÆLDE AF MANGLER
Neckermann Nordic er
forpligtet til at gennemføre rejsen i overensstemmelse med udbudsmaterialet,
hjemmesiden og rejsedokumentet. Neckermann Nordics forpligtelse gælder alle
ydelser, som indgår i aftalen, også dem som leveres af andre end Neckermann
Nordic. Oplysninger i Neckermann Nordics
udbudsmateriale og på hjemmesiden er bindende. Neckermann Nordic kan dog ændre
oplysningerne i udbudsmaterialet og på hjemmesiden inden rejseaftalen indgås,
såfremt kunden inden rejseaftalens indgåelse tydeligt informeres om
ændringerne.
Såfremt der mellem
Neckermann Nordic og den rejsende er truffet særlige aftaler, som afviger fra
de i udbudsmaterialet og på hjemmesiden anførte vilkår, er disse kun gyldige i
det omfang, de er påført rejsedokumentet eller på anden måde klart kan dokumenteres.
Hvis den rejsende ikke
modtager de ydelser, der er lovet på rejsedokumentet eller på hjemmesiden,
eller hvis ydelserne er af lavere kvalitet, betragtes dette som en fejl.
Uregelmæssigheder, som
almindeligvis må betegnes som bagatelagtige, anses dog ikke som mangler. Det anses heller ikke for en mangel ved
rejsen, at vejr- og temperaturforhold på bestemmelsesstedet afviger fra det
sædvanlige, ligesom forhold, som i det væsentlige skyldes den rejsendes egen
forsømmelse, ikke betragtes som en mangel ved rejsen.
Neckermann
Nordic yder ingen kompensation for ulempe grundet forsyningssvigt på hoteller,
herunder midlertidige afbrydelser af f.eks. varmt vand, varme og aircondition.
Der ydes heller ikke erstatning, hvis swimmingpools og lign. faciliteter
midlertidigt er ude af brug på grund af nødvendige reparationer eller
vedligeholdelsesarbejder. Endelig fraskriver rejsearrangøren sig ethvert ansvar
for oplysninger, som findes i hotellernes egne brochurer og hjemmesider.
Såfremt de lokale sundhedsmyndigheder træffer beslutning
om, at den rejsende grundet sygdom, epidemi e. lign. På rejsemålet skal
forblive på sit værelse eller på hotellet under dele af ferieopholdet,
betragtes dette ikke som en mangel, som rejsearrangøren skal kompensere eller
er erstatningsansvarlig for. Det gælder, uanset om sundhedsmyndighedernes påbud
skyldes de rejsendes eller andres forhold.
Ligeledes er rejsearrangøren ikke ansvarlig for
eventuelle meromkostninger til forlænget indkvartering samt evt. forplejning
eller for efterfølgende hjemrejse, hvis denne ligger efter det i rejseaftalen
fastsatte, hvis de lokale sundhedsmyndigheders retningslinjer har
nødvendiggjort dette.
Neckermann
Nordic er dog forpligtet til i denne situation at yde den rejsende den fornødne
service og praktiske bistand.
Vil den rejsende påberåbe sig en mangel ved pakkerejsen, skal den rejsende
give Neckermann Nordic repræsentanter eller personale meddelelse herom snarest
muligt, efter at den rejsende har konstateret manglen.
Er pakkerejsen
mangelfuld, kan den rejsende kræve, at Neckermann Nordic afhjælper manglen,
medmindre dette er umuligt eller vil påføre Neckermann Nordic uforholdsmæssige
omkostninger under hensyn til manglens omfang og de berørte rejseydelsers
værdi.
Kan den rejsende kræve
afhjælpning, og afhjælper Neckermann Nordic ikke manglen inden for en rimelig
frist fastsat af den rejsende, kan den rejsende selv afhjælpe manglen og kræve
nødvendige udgifter til afhjælpningen refunderet. Den rejsende skal dog overholde en tabsbegrænsnings pligt. Den rejsende kan undlade at fastsætte en frist,
hvis Neckermann Nordic nægter at afhjælpe manglen, eller hvis øjeblikkelig
afhjælpning er påkrævet.
Kan afhjælpning ikke
kræves af de ovenfor anførte årsager, har den rejsende ret til et forholdsmæssigt
afslag i prisen eller efter omstændighederne erstatning for direkte og
henførbare, økonomiske tab.
Kan en væsentlig del af de aftalte rejseydelser ikke
leveres, skal rejsearrangøren uden udgifter for den rejsende tilbyde denne
alternative rejseydelser af en så vidt muligt tilsvarende eller højere kvalitet
end aftalt, hvis sådanne indgår i Neckermann
Nordics sortiment.
Hvis de tilbudte alternative rejseydelser medfører, at
pakkerejsen er af en lavere kvalitet end aftalt, har den rejsende krav på et
forholdsmæssigt afslag i prisen, medmindre manglen skyldes den rejsendes egne
forhold.
Den rejsende kan kun afslå de tilbudte alternative
rejseydelser, hvis de ikke udgør en tilsvarende ydelse i forhold til aftalen
eller det tilbudte forholdsmæssige afslag er utilstrækkeligt.
Kan Neckermann Nordic ikke tilbyde alternative
rejseydelser, eller afviser den rejsende de tilbudte rejseydelser grundet for
lav kvalitet, kan den rejsende kræve et forholdsmæssigt afslag og efter
omstændighederne erstatning for direkte økonomisk tab.
Hvis der foreligger væsentlige mangler, og pakkerejsen
omfatter passagerbefordring, har den rejsende ret til, at Neckerman Nordic uden
unødig forsinkelse sørger for hjemtransport af den rejsende med et
transportmiddel svarende til det aftalte uden omkostninger for den rejsende.
Påvirker en mangel pakkerejsen væsentligt, og har Neckermann
Nordic ikke afhjulpet den inden for en rimelig frist fastsat af den rejsende, dog med en hensyntagen til de lokale forhold og manglens
karakter kan den rejsende hæve aftalen om pakkerejsen.
Hvis
den rejsende ophæver aftalen ved bekræftede fejl i henhold til pakkerejseloven,
tilbagebetales rejsen minus omkostninger for de dele, som den rejsende har
brugt og haft værdi af. Hvis der er inkluderet en hjemrejse, når kunden ophæver
aftalen, vil Neckermann Nordic sørge for den rejsendes hjemrejse med et
transportmiddel, der svarer til det aftalte, uden omkostninger for den
rejsende.
Den rejsende har ingen
ret til erstatning fra Neckermann Nordic, hvis fejlen skyldes den rejsendes
egne omstændigheder, en uautoriseret tredjepart, som ikke kunne undgås eller
forudses, ekstraordinære omstændigheder samt pludselige politiske eller juridiske
beslutninger, såsom ændringer i luftrumstilladelser, inddragelse af start-
eller landingsgodkendelser eller omgåelse af indrejsebestemmelser, selvom
Neckermann Nordic har truffet alle rimelige forholdsregler.
Neckermann Nordic er
forpligtet til at følge erstatningsregler, der er bindende indenfor EU, samt de
begrænsninger, som disse indeholder i henhold til internationale konventioner,
som er nævnt i pakkerejseloven § 29-31.
Luftfartsselskaber følger de internationale love og
regler, der gælder for internationale flyvninger, herunder regler om
flyforsinkelser, farligt gods, borttappet bagage samt erstatning ved eventuelt
dødsfald og skader.
9. Vanskeligheder
under rejsen
Støder den rejsende på vanskeligheder under rejsen, er
Neckermann Nordic i henhold til pakkerejseloven forpligtet til at yde passende
assistance uden unødig forsinkelse. Sådan bistand kan for eksempel omfatte
oplysninger om sundhedsvæsen, lokale myndigheder og konsulær støtte. Assistance
og/eller hjælp kan ske i form af personlig støtte fra f.eks. rejseleder, hjælp
via lokal partner eller support via telefonisk kontakt alt efter
omstændighederne og rejsens karakter. Neckermann Nordic har ret til at opkræve
et rimeligt gebyr for sådan assistance, hvis situationen er forårsaget
forsætligt eller ved uagtsomhed fra den rejsendes side.
10. Utilfredshed og klager
Hvis fejl eller
utilfredshed opdages efter, at rejsen er påbegyndt, skal den rejsende lave en
reklamation på stedet til Neckermann Nordics personale eller repræsentant, så
de får mulighed for at rette fejlen. Hvis der ikke indgives en klage på stedet,
kan den rejsende ikke kræve nogen erstatning efterfølgende.
Vi godkender ikke reklamation via vores sociale medier,
da disse kun reagerer i normal kontortid og kan have begrænsede svartider.
Hvis et problem ikke
kan løses på en tilfredsstillende måde på stedet, kan en reklamation indsendes
skriftligt til [email protected] senest 4 uger efter hjemkomsten.
Hvis klagen vedrører
flyrejsen med fx forsinkelser og aflyste fly, eller at du bliver nægtet
boarding af forskellige årsager, skal du kontakte flyselskabet direkte uden
forsinkelse, da nogle flyselskaber har kort modtagetid for klager.
I tilfælde af tvist om fejl kan kunden bringe sagen for generelle klagenævn i Sverige (ARN), Box 174, 101 23 Stockholm, www.arn.se
Bemærk, at ARN accepterer reklamationer på enten engelsk eller svensk.
11. Efter rejsen
Efterlysning af glemte
sager må ske omgående efter hjemkomsten. For at foretage en eftersøgning på
glemte sager, opkræver vi et gebyr uanset om genstanden findes eller ej, samt
et tillæg for post eller fragt eller andre fragtomkostninger. Vi er ikke
ansvarlige for eventuelle told- og momsafgifter. Vi er ikke ansvarlige for
transporten eller for tilstanden af genstanden ved ankomst.
Hvis vi efter hjemkomst skal fremvise en kopi af
bekræftelsen/billetten, opkræver vi et administrationsgebyr på minimum 250 kr.
for det merarbejde som dette medfører.
12.Medlem af Kammarkollegiet i
Sverige
Neckermann Nordic giver
rejsegaranti til Kammarkollegiet i Sverige som sikkerhed for din rejse. Læs
mere her.
13.Personlige oplysninger
Neckermann Nordic
lægger stor vægt på databeskyttelse. Vores mål er at garantere dig det højeste
niveau af databeskyttelse og datasikkerhed. Vi behandler alle personoplysninger
i overensstemmelse med gældende lovgivning.
Du er forpligtet til
at læse oplysningerne på hjemmesiden om persondata og cookies igennem. Klik her.
14.Markedsføring
På hjemmesiden kan du
tilmelde dig vores nyhedsbrev. Som abonnent på vores nyhedsbrev via e-mail,
accepterer du samtidig at vi regelmæssigt bruger din e-mailadresse til at sende
dig nyheder samt anden markedsføringsinformation og kommunikation. Du kan til
enhver tid vælge at framelde dig nyhedsbrevet.
15.Forbehold for ændringer
Neckermann Nordic forbeholder sig ret til at ændre i de afgivne oplysninger og
i de kontraktmæssige vilkår, der gælder for pakken, inden aftalen indgås med
kunden. Vi tager forbehold for mulige tryk- og korrekturfejl.
16.Andet
Kun fly og kun hoteller
Ved bestilling af kun
fly eller kun hotel (rutefly eller med charterfly), skal rejsen betales direkte
ved bestilling. Du er ikke omfattet af pakkerejseloven og Neckermann Nordic
optræder her kun som agent for flyselskabet eller hotellet. Flyselskabet er
ansvarlig for flyvetidsændringer, aflyste fly, bagage mm. Eventuelle klager
eller krav rettes direkte til flyselskabet eller hotellet.
Kun fly og kun hotel
kan som hovedregel ikke refunderes.
Det er den rejsendes
eget ansvar at tjekke og holde sig ajour med eventuelle tidsændringer, og
Neckermann Nordic er ikke ansvarlig for eventuelle yderligere omkostninger, der
måtte opstå. Vi anbefaler, at du ALTID tjekker afgangstider hos flyselskabet.
De rejsende er også
forpligtet til at være kontaktbare på det mobilnummer, der er angivet i
bestillingen, da ændringer kan blive varslet via sms.
Flybilletter med 2
forskellige bookingnumre, dvs. ture bestående af 2 eller flere enkeltrejser
håndteres som separate ture, helt uafhængige af hinanden. Ved køb af separate
flybilletter (kun flyvninger) er Neckermann Nordic ikke ansvarlig for manglende
kompensation i forbindelse med tidsændringer, forsinkelser eller aflyste fly.
Ved køb af kun
flybillet annulleres hjemrejsen, hvis udrejsen ikke benyttes. Det er ikke
muligt at benytte hjemrejsen alene som en enkeltrejse.
Uspecificeret rejse
En uspecificeret rejse er ikke en
nedsat ordinær rejse, men en særlig rejsearrangement med særlige betingelser.
En uspecificeret rejse betyder, at flyrejsen som præsenteres i Neckermann
Nordics program er den samme, men ikke indkvarteringen. Indkvarteringen
tildeles ved ankomst til destinationen. Indkvarteringen kan være beliggende
hvor som helst på den annoncerede destination (f.eks. hele Rhodos eller hele
Kreta), og det garanteres ikke, at hotellet indgår i Neckermann Nordics
ordinære hotelprogram. Indkvarteringen kan ske på hotel/pension/privat værelse
eller i lejlighed.
Indkvarteringen kan være af meget enkel standard, f.eks. kategori 2.
Neckermann Nordic garanterer privat bad og toilet.
Selvom hotellet skulle tilbyde servering, er måltider ikke inkluderet i prisen.
Aircondition og pengeskab er ikke inkluderet.
Rengøring under opholdet er normalt ikke inkluderet.
Skift af indkvartering kan forekomme én gang under opholdet.
Arrangøren kan ikke på forhånd informere om forstyrrelser såsom igangværende
byggearbejder.
Rejsende, der rejser alene, skal betale et tillæg for enkeltværelse.
Prisen inkluderer ikke transfer mellem lufthavn og indkvartering, retur til
lufthavn ved afrejse, skift mellem indkvarteringer, hvis der sker et skift
under opholdet i forbindelse med hotellets check-ud og check-in tider.
Ønsker kan ikke imødekommes.
Arrangøren garanterer, at maksimalt 2 personer på en booking indkvarteres på
samme hotel.
Ingen rejselederservice.
Vi anbefaler, at personer med krav til deres indkvartering vælger en
specificeret indkvartering. Vi fraråder rejsende med bevægelseshandicap eller
handicap generelt, samt rejsende med børn, at vælge en uspecificeret
indkvartering.
Uspecificeret All Inclusive* er en uspecificeret rejse (se ovenfor), hvor arrangøren garanterer mindst
et 3-stjernet hotel med Enkel All Inclusive, men i øvrigt med samme betingelser
som ovenfor.
Golfrejser
De samme regler for
betaling, depositum og afbestilling som for almindelige rejser gælder, men
derudover gælder: Afbestilling af bestilte starttider skal ske 45 dage før
afrejse. Afbestilling mindre end 45 dage før afrejse, opkræves 100% af
starttidernes pris.
Golfklubben forbeholder sig retten til at ændre den bekræftede starttid.
Grupperejser Golf (minimum 8 personer)
Ved bestilling af golfrejse skal depositum betales efter reglerne. Udover
depositum skal omkostninger til starttider også betales sammen med depositum,
hvis dette fremgår af aftalen.
Datoer for slutbetaling og særlige afbestillingsregler for grupperejser med
golf meddeles grupper ved reservationen.
For at blive betragtet som en golfgruppe skal man være minimum 8 voksne
betalende, som skal spille golf. Ikke-golfspillende medrejsende tælles ikke med
i golfgruppen.
Grupperejser
Særlige rejsevilkår gælder for grupperejser og fås efter
anmodning for grupperejser. Dette afhænger af gruppens størrelse og specifikke
ønsker.
For grupper med
individuelt betalende rejsende, fx deltager i en træningsrejse, golfrejse osv.,
henviser vi til de sædvanlige rejsevilkår.
Udflugter
Når du
bestiller udflugter på destinationen, arrangeres dette altid i regi af den
lokale agent, vi samarbejder med på destinationen. Agenten har tilladelser,
forsikringer og licenser til at arrangere udflugter, og dette er
statskontrolleret. I de tilfælde hvor agenten arrangerer udflugter via en
underleverandør, har disse også gyldige tilladelser, licenser og forsikringer.
Udflugter bestilles og betales samtidigt på destinationen og er bindende med
undtagelse af sygdom og fremvisning af lægeerklæring. Nogle udflugter har en
risikofaktor, og det er dit ansvar at sikre, at udflugten passer til dig
og/eller dit rejseselskab, inden du bestiller. Det er vigtigt, at du og dit
rejseselskab følger alle instruktioner, vejledninger og informationer, som rejselederen/udflugtslederen
giver jer, især med hensyn til dit og dit rejseselskabs sundhed og sikkerhed.
Ved bestilling af udflugt skal der altid oplyses et aktuelt mobilnummer, da der
kan komme informationer med kort varsel, som f.eks. tidsændring, trafikforstyrrelser
mv. Personer under 18 år må ikke tage på udflugt uden voksent selskab.
De fleste
udflugter og arrangementer kræver et vist minimum eller maksimum antal
deltagere for at kunne gennemføres. Udflugter kan også blive aflyst med kort
varsel på grund af dårligt vejr, strejker eller andre ydre omstændigheder uden
for vores kontrol. Vi er ikke ansvarlige for omkostninger, der opstår i
forbindelse med, at vi er nødsaget til at aflyse en udflugt pga. af ovenstående
grund.
Udflugterne
kan have deltagere af blandet nationaliteter. Nogle gange foregår vejledningen
på skandinavisk i de lovede tilfælde, men som regel foregår alt på engelsk.
Oftest foregår udflugterne med indenlandske officielle guider. Din billet skal
angive afhentningssted og tidspunkt. Afhentningsstedet er ikke altid på et
hotel, men kan være på nærmere angivne andre steder, hvor du selv skal komme
hen. Vi forbeholder os retten til at foretage ændringer i udflugtsprogrammet
med kort varsel, og i før- og lavsæson er programmet begrænset.