BAGAGE/ INDTJEKKET OG HÅNDBAGAGE
En indtjekket bagage på maks. 20 kg pr. person kan bookes som et ekstra tillæg. Se specifikke bagageregler på hjemmesiden under flyselskaber.
Vælger to eller flere rejsende at pakke indtjekket bagage i en og samme kuffert, må den maks. veje 30 kg. Sportsudstyr er ikke inkluderet i frivægten. Golftasker må maks. veje 15-20 kg og koster mellem 500-1000 DKK afhængigt af flyselskabet og skal bestilles på forhånd. Værdigenstande og varer der er modtagelige for tyveri såsom penge, værdipapirer, smykker, briller, kameraer, mobiltelefoner, computere, elektronisk udstyr og lignende skal opbevares i håndbagagen sammen med vigtig medicin og er forbudt at medbringe i indtjekket bagage. Neckermann Nordic og flyselskabet er heller ikke ansvarlige for skrøbelige genstande pakket i indtjekket bagage. Kørestole må frit tages med og er ikke inkluderet i bagagevægten. Vær opmærksom på, at al specialbagage inklusive barnevogne skal pakkes i taske/ dækning beregnet til specialbagage. Tasker/ beskyttelse til specialbagage kan lejes på www.airshells.com og afhentes i lufthavnen inden afgang. Plastikposer kan også købes i de fleste danske lufthavne inden afgang. Vi anbefaler, at du gennemgår din forsikringsdækning for eventuel specialbagage såsom barnevogne og kørestole, sportsudstyr mv.
Flyselskabernes regler for pakning af indtjekket bagage er som følger: Bagagen må ikke indeholde genstande der kan blive beskadiget under flyvningen, f.eks. ting, der er dårligt pakket. Den indtjekkede bagage skal være forsvarligt pakket, så den kan tåle at blive håndteret med anden bagage i lastrummet. Af sikkerhedsmæssige årsager er farligt gods forbudt at medbringe ombord eller i indtjekket bagage. Det der klassificeret som farligt gods er f.eks. våben og ammunition af forskellig art, segboards, komprimerede gasser, iltslanger, ætsende stoffer som vådcellebatterier, kviksølv mv., brandfarlige stoffer, fyrværkeri samt giftstoffer, radioaktive stoffer og stoffer indeholdende bakterier eller vira. Læs mere om Transportstyrelsens regler vedr. indtjekket bagage og håndbagage på deres hjemmeside.
Se også information under bevægelses- og funktionshæmmet og særlige behov.
Håndbagage: De fleste flyselskaber accepterer kun én kabinetaske eller én håndtaske/rygsæk som håndbagage. Se specifikke bagageregler vedr. vægt og mål på hjemmesiden under flyselskaber.
Du må kun tage en begrænset mængde væske med i håndbagagen. For eksempel tæller drikkevarer, cremer, geléer og sprays som væsker. Pakninger med væsker skal anbringes i en gennemsigtig 1 liters genlukkelig plastikpose. Hver enkelt pakning må ikke indeholde mere end 100 ml. Du må tage lige så mange pakker med, som der er plads til i plastikposen, og du skal kunne lukke posen. Eksempler på emballage er flasker, dåser og tuber. Du tager posen op af din håndbagage og fremviser den ved sikkerhedskontrollen. Flydende medicin, babymad og diætmad, som du skal bruge under rejsen, skal også fremvises ved sikkerhedskontrollen, men de skal ikke lægges i en genlukkelig plastikpose. Disse regler gælder ikke for væsker pakket i indtjekket bagage. Husk at pakke væskerne godt ind. Skulle der opstå skader på grund af at en flaske i bagagen går i stykker, erstattes disse ikke. For mere information se https://www.cph.dk/praktisk/bagage/indchecket-bagage
Den rejsende er selv ansvarlig for sin håndbagage og
bagage under bustransfer. Hold altid øje med dine tasker og sørg for, at de er
placeret på den rigtige bus.
BESKADIGET/MISTET BAGAGE
Hvis bagagen uventet forsvinder eller går i stykker, skal du lave en såkaldt PIR-rapport (Property Irregularity Report). Rapporten skal laves direkte i lufthavnen i forbindelse med afhentning af bagagen, for at flyselskabet kan behandle eventuelle erstatningskrav. Hvis skaden ikke opdages i lufthavnen, accepterer nogle flyselskaber anmeldelsen indenfor 7 dage efter skaden er sket, men normalt skal du møde op i lufthavnen igen. Bemærk, at hvis du ikke har lavet en PIR-rapport, så kan du heller ikke kræve erstatning fra flyselskabet, fordi den rapport er den rejsendes eneste bevis på at skaden er sket under flyvningen og ikke under en bil- eller busrejse, f.eks. PIR-rapporten laves normalt ved bagageudlevering. Neckermann Nordics personale kan ikke lave en PIR-rapport.
DIREKTE FLY
Begrebet direkte flyvning bruges ifølge Forbrugerstyrelsen om ruter, der går non-stop og også om ruter der foretager en teknisk mellemlanding eller til for eksempel at hente passagerer eller til at tanke brændstof. Der er ingen tid standard for en teknisk mellemlanding, men det sker normalt så hurtigt som muligt. Oftest sidder passagererne stadig under mellemlandingerne.
KUN FLY/FLYSÆDE
"Kun fly- eller flysæde" betyder flyvninger uden indkvartering og transfer. Du er selv ansvarlig for at sikre dig at du er i lufthavnen i tide inden flyets afgang og for at holde dig opdateret på eventuelle ændringer i tidsplanen. Bustransfer kan bestilles mod et gebyr til nogle af vores destinationer, og hvor specifikke steder til af- og påstigning gælder. Særlige transferpriser kan gælde for "kun fly". Tjek tid og sted for bussens afgang senest 24 timer inden hjemrejsen ved at kontakte Neckermann Nordic på destinationen.
FORSINKELSER
Desværre kan flyforsinkelser opstå af forskellige årsager som dårligt vejr, trængsel i luften eller på grund af tekniske fejl m.m. Neckermann Nordic og vores flyselskaber gør alt hvad vi kan for at undgå forsinkelser, men man kan dog ikke forvente at få kompensation for mistede forbindelser, taxarejser på vej hjem eller for overnatninger på hoteller og heller ikke for telefonudgifter. I tilfælde af forsinkelser skal du notere dig de oplysninger som flyselskabet eller dets repræsentant har givet.
CHECK-IN/I LUFTHAVNEN
Ved manuel check-in i lufthavnen starter dette normalt 2-3 timer før flyafgang. Der kan forekomme afvigelser i de forskellige lufthavne afhængig af høj- og lavsæson, og det er derfor vigtigt at holde sig opdateret via lufthavnenes officielle informationssider. Normalt lukker indtjekning ca. 45-60 minutter før flyets afgang og boarding begynder. Rejsedokumenterne skal fremvises ved check-in. Hvis du ikke tjekker ind og ikke er med på flyet fra Danmark, mister du retten til hjemrejsen. Ubrugt del af rejsen refunderes ikke og hele rejsen aflyses.
På nogle rejser og hos nogle flyselskaber kan du også tjekke ind online, og der er flyselskaber, der kræver online check-in, da de ellers opkræver et ekstra gebyr for manuel check-in. Information herom kan findes på hjemmesiden under flyselskaber.
SUNDHED OG GRAVIDITET
Hvis du har særlige helbredsproblemer, så skal du kunne fremvise en lægeerklæring, der godkender dig til at rejse. Undersøg også med dit forsikringsselskab hvad der gælder for din sygdom i forbindelse med rejser. Den rejsende er ansvarlig for sin egen helbredstilstand, så man ikke udsætter sig selv eller andre medrejsende for fare, smitterisiko eller andre gener. Vores flyselskaber accepterer ikke passagerer ombord, som har en smitsom sygdom som skoldkopper, røde hunde, mæslinger, difteri, smitsom leverbetændelse og lignende. Det er ikke tilladt for gravide, børn eller handicappede at sidde ved en nødudgang.
GRAVIDITET: Det er tilladt at flyve når du er gravid, men det er flyselskabets egne regler som gælder, og du kan finde disse på deres hjemmeside. Det er vigtigt at være opmærksom på at flyselskaber og forsikringsselskaber kan have forskellige regler for gravide. Flyselskabet godkender med andre ord, at man kan flyve langt inde i graviditeten, mens forsikringsselskabet måske kun halvdelen af tiden. Undersøg derfor nøje hvad forsikringen dækker, hvis der sker noget uventet, og hvor lang tid inde i graviditeten. Du skal også medbringe en lægeerklæring på engelsk der viser hvor lang graviditeten er, både på ud- og hjemrejsen. Afhængigt af omstændighederne kan flyets kaptajn anmode om en ny lægeerklæring eller i nogle tilfælde endda nægte boarding. I og efter uge 35 må du ikke flyve, og der gælder særlige regler for tvillingegraviditeter.
MONTREAL KONVENTIONEN
Dette er en international regel som alle flyselskaber skal overholde, og som kontrollerer flyselskabernes ansvar for passagerer og deres bagage. Montreal-konventionen regulerer og begrænser muligvis luftfartsselskabers/flyselskabers ansvar for dødsfald eller tilskadekomst, for bagage der er ødelagt, mistet eller beskadiget og for forsinkelser.
MÅLTID OG SERVICE OM BORD
Måltider og service ombord kan variere, og de nøjagtige informationer kan findes under den separate fane/flyselskab på hjemmesiden. Hvis det ikke er muligt at forudbestille mad, er drikkevarer og snacks (begrænset udbud) tilgængelige at købe ombord. De fleste selskaber tager imod betaling med kreditkort. Normale betalingskort accepteres, hvilket er angivet under hvert flyselskab, dog forudsat at du har kortet åbent for såkaldte offline køb. Alle køb ombord er en aftale mellem kunden og flyselskabet og er ikke noget Neckermann Nordic er ansvarlig for. Kabinepersonalet om bord taler engelsk. Der er ikke salg af alkohol til visse lande som f.eks. Egypten. Vedrørende specialmad, se afsnittet der hedder SPECIALMAD & ALLERGIER.
NÆGTET BOARDING - fly og bus
Ifølge internationale regler har kaptajnen ret til at nægte passagerer ombordstigning eller at afvise af flere årsager. Det kan blandt andet være hvis kaptajnen vurderer at nogen udgør en fare for sikkerheden om bord eller hvis bagage udgør en sikkerhedsrisiko, manglende rejsedokumenter, er beruset eller påvirket af stoffer mm. Uanset årsagen til afvisningen kan passageren ikke stille krav om tilbagebetaling af ubenyttede dele af rejsen. Hvis afvisningen medfører omkostninger/tab, er passageren selv ansvarlig for disse og eventuelle meromkostninger pålægges passageren. Neckermann Nordic og dets partnere har også ret til at nægte en rejsende at rejse. Eventuelt kan der også foretages politianmeldelse i sager, hvor flyselskabet eller Neckermann Nordic vurderer, at dette er tilfældet.
En passager kan også blive afvist fra vores transferbusser på lignende grunde og betingelser.
TAXFREE
BESKADIGET/MISTET BAGAGE
Hvis bagagen uventet forsvinder eller går i stykker, skal du lave en såkaldt PIR-rapport (Property Irregularity Report). Rapporten skal laves direkte i lufthavnen i forbindelse med afhentning af bagagen, for at flyselskabet kan behandle eventuelle erstatningskrav. Hvis skaden ikke opdages i lufthavnen, accepterer nogle flyselskaber anmeldelsen indenfor 7 dage efter skaden er sket, men normalt skal du møde op i lufthavnen igen. Bemærk, at hvis du ikke har lavet en PIR-rapport, så kan du heller ikke kræve erstatning fra flyselskabet, fordi den rapport er den rejsendes eneste bevis på at skaden er sket under flyvningen og ikke under en bil- eller busrejse, f.eks. PIR-rapporten laves normalt ved bagageudlevering. Neckermann Nordics personale kan ikke lave en PIR-rapport.
DIREKTE FLY
Begrebet direkte flyvning bruges ifølge Forbrugerstyrelsen om ruter, der går non-stop og også om ruter der foretager en teknisk mellemlanding eller til for eksempel at hente passagerer eller til at tanke brændstof. Der er ingen tid standard for en teknisk mellemlanding, men det sker normalt så hurtigt som muligt. Oftest sidder passagererne stadig under mellemlandingerne.
KUN FLY/FLYSÆDE
"Kun fly- eller flysæde" betyder flyvninger uden indkvartering og transfer. Du er selv ansvarlig for at sikre dig at du er i lufthavnen i tide inden flyets afgang og for at holde dig opdateret på eventuelle ændringer i tidsplanen. Bustransfer kan bestilles mod et gebyr til nogle af vores destinationer, og hvor specifikke steder til af- og påstigning gælder. Særlige transferpriser kan gælde for "kun fly". Tjek tid og sted for bussens afgang senest 24 timer inden hjemrejsen ved at kontakte Neckermann Nordic på destinationen.
FORSINKELSER
Desværre kan flyforsinkelser opstå af forskellige årsager som dårligt vejr, trængsel i luften eller på grund af tekniske fejl m.m. Neckermann Nordic og vores flyselskaber gør alt hvad vi kan for at undgå forsinkelser, men man kan dog ikke forvente at få kompensation for mistede forbindelser, taxarejser på vej hjem eller for overnatninger på hoteller og heller ikke for telefonudgifter. I tilfælde af forsinkelser skal du notere dig de oplysninger som flyselskabet eller dets repræsentant har givet.
CHECK-IN/I LUFTHAVNEN
Ved manuel check-in i lufthavnen starter dette normalt 2-3 timer før flyafgang. Der kan forekomme afvigelser i de forskellige lufthavne afhængig af høj- og lavsæson, og det er derfor vigtigt at holde sig opdateret via lufthavnenes officielle informationssider. Normalt lukker indtjekning ca. 45-60 minutter før flyets afgang og boarding begynder. Rejsedokumenterne skal fremvises ved check-in. Hvis du ikke tjekker ind og ikke er med på flyet fra Danmark, mister du retten til hjemrejsen. Ubrugt del af rejsen refunderes ikke og hele rejsen aflyses.
På nogle rejser og hos nogle flyselskaber kan du også tjekke ind online, og der er flyselskaber, der kræver online check-in, da de ellers opkræver et ekstra gebyr for manuel check-in. Information herom kan findes på hjemmesiden under flyselskaber.
SUNDHED OG GRAVIDITET
Hvis du har særlige helbredsproblemer, så skal du kunne fremvise en lægeerklæring, der godkender dig til at rejse. Undersøg også med dit forsikringsselskab hvad der gælder for din sygdom i forbindelse med rejser. Den rejsende er ansvarlig for sin egen helbredstilstand, så man ikke udsætter sig selv eller andre medrejsende for fare, smitterisiko eller andre gener. Vores flyselskaber accepterer ikke passagerer ombord, som har en smitsom sygdom som skoldkopper, røde hunde, mæslinger, difteri, smitsom leverbetændelse og lignende. Det er ikke tilladt for gravide, børn eller handicappede at sidde ved en nødudgang.
GRAVIDITET: Det er tilladt at flyve når du er gravid, men det er flyselskabets egne regler som gælder, og du kan finde disse på deres hjemmeside. Det er vigtigt at være opmærksom på at flyselskaber og forsikringsselskaber kan have forskellige regler for gravide. Flyselskabet godkender med andre ord, at man kan flyve langt inde i graviditeten, mens forsikringsselskabet måske kun halvdelen af tiden. Undersøg derfor nøje hvad forsikringen dækker, hvis der sker noget uventet, og hvor lang tid inde i graviditeten. Du skal også medbringe en lægeerklæring på engelsk der viser hvor lang graviditeten er, både på ud- og hjemrejsen. Afhængigt af omstændighederne kan flyets kaptajn anmode om en ny lægeerklæring eller i nogle tilfælde endda nægte boarding. I og efter uge 35 må du ikke flyve, og der gælder særlige regler for tvillingegraviditeter.
MONTREAL KONVENTIONEN
Dette er en international regel som alle flyselskaber skal overholde, og som kontrollerer flyselskabernes ansvar for passagerer og deres bagage. Montreal-konventionen regulerer og begrænser muligvis luftfartsselskabers/flyselskabers ansvar for dødsfald eller tilskadekomst, for bagage der er ødelagt, mistet eller beskadiget og for forsinkelser.
MÅLTID OG SERVICE OM BORD
Måltider og service ombord kan variere, og de nøjagtige informationer kan findes under den separate fane/flyselskab på hjemmesiden. Hvis det ikke er muligt at forudbestille mad, er drikkevarer og snacks (begrænset udbud) tilgængelige at købe ombord. De fleste selskaber tager imod betaling med kreditkort. Normale betalingskort accepteres, hvilket er angivet under hvert flyselskab, dog forudsat at du har kortet åbent for såkaldte offline køb. Alle køb ombord er en aftale mellem kunden og flyselskabet og er ikke noget Neckermann Nordic er ansvarlig for. Kabinepersonalet om bord taler engelsk. Der er ikke salg af alkohol til visse lande som f.eks. Egypten. Vedrørende specialmad, se afsnittet der hedder SPECIALMAD & ALLERGIER.
NÆGTET BOARDING - fly og bus
Ifølge internationale regler har kaptajnen ret til at nægte passagerer ombordstigning eller at afvise af flere årsager. Det kan blandt andet være hvis kaptajnen vurderer at nogen udgør en fare for sikkerheden om bord eller hvis bagage udgør en sikkerhedsrisiko, manglende rejsedokumenter, er beruset eller påvirket af stoffer mm. Uanset årsagen til afvisningen kan passageren ikke stille krav om tilbagebetaling af ubenyttede dele af rejsen. Hvis afvisningen medfører omkostninger/tab, er passageren selv ansvarlig for disse og eventuelle meromkostninger pålægges passageren. Neckermann Nordic og dets partnere har også ret til at nægte en rejsende at rejse. Eventuelt kan der også foretages politianmeldelse i sager, hvor flyselskabet eller Neckermann Nordic vurderer, at dette er tilfældet.
En passager kan også blive afvist fra vores transferbusser på lignende grunde og betingelser.
TAXFREE
Nogle flyselskaber sælger toldfrie varer og andet ombord på flyet, og dette er en aftale direkte mellem den rejsende og flyselskabet. Neckermann Nordic er ikke ansvarlig for salg af toldfri og andre genstande ombord. Hvis der efterfølgende opdages fejl, bedes du kontakte flyselskabet direkte. For information om toldregler se https://toldst.dk/borger/rejser