Neckermann Nordic Danmark er en del af Neckermann Nordic Sverige og rejsende er beskyttet/skal følge pakkerejseloven som er udformet af den svenske rejsebrancheforening (SRF)
Alle rejsebetingelser overholder de EU-rettigheder, der gælder for pakkerejser. Den rejsende skal også overholde de særlige betingelser, der er angivet i kursiv.
For rejsen gælder den svenske rejsebrancheforenings (SRF) generelle betingelser aftalt inden for branchen den 28. juni 2018 (revideret 20. maj 2021) og arrangørens særlige betingelser, som er specificeret nedenfor. De særlige forhold er angivet i kursiv.
Rejsearrangøren har ret til at anvende særlige betingelser, der afviger fra de almindelige, såfremt anvendelsen af særlige betingelser er begrundet i rejsens særlige karakter, særlige regler om transportformen (såsom booking- og salgsbetingelser for ruteflyvninger), afvigende overnatningsforhold på grund af rejsens særlige karakter eller særlige forhold på destinationen. De særlige forhold må ikke stride mod pakkerejseloven til skade for den rejsende. De generelle og særlige betingelser er en del af aftalen og gælder for alle rejsende, der indgår aftale.
Bemærk, at paragraf 12-17 er udarbejdet af Neckermann Nordic og ikke er en del af de generelle regler for den svenske rejsebureau og arrangørforening.
Med "pakke" og "pakkerejser" forstås i disse termer sådanne "pakkerejser" som omhandlet i pakkerejseloven (2018:1217), og som opstår ved en kombination af mindst to forskellige typer rejseydelser, der henviser til den samme pakke, fx fly, hotel, bil, tog og aktiviteter. Ved reservation af kun én rejseservice, gælder disse generelle og særlige betingelser for pakkerejser ikke. I disse vilkår og betingelser omtales kunden herefter som "rejsende" eller "kunde".
Pakkerejser kan være med charterfly eller med rutefly, og pakker med rutefly kaldes også nogle gange for dynamiske rejser, alternativt rejser der er sammensat dynamisk i rejsevilkårene.
De kombinerede rejseydelser, der tilbydes dig, udgør en pakkerejse i henhold til direktiv (EU) 2015/2302. Du er derfor omfattet af alle EU-rettigheder, der gælder for pakkerejser. Neckermann Nordic har det fulde ansvar for, at pakkerejsen som helhed gennemføres korrekt. Neckermann Nordic har desuden oprettet lovpligtig beskyttelse til at tilbagebetale dine betalinger og, hvis transport er inkluderet i pakkerejsen, sikre din hjemtransport, hvis den eller de bliver insolvent eller går konkurs. Flere oplysninger om centrale rettigheder i henhold til direktiv (EU) 2015/2302 [EU 2015/2302]
Aftalen indeholder oplysninger om det aktuelle rejsearrangement herunder hotelbeskrivelse, destinationsbeskrivelse, "vigtige om rejsen" som kan findes på www.neckermann-nordic.dk, reservationsbekræftelsen, som den rejsende modtager fra arrangøren og andre oplysninger der er vedhæftet reservationsbekræftelsen.
1.1 Aftalen bliver bindende for parterne, når arrangøren skriftligt har bekræftet den rejsendes ordre, medmindre andet er aftalt. Arrangøren skal bekræfte den rejsendes ordre uden forsinkelse. Fortrydelsesret gælder ikke for pakkerejseaftaler.
1.1.1 Aftalen er indgået og bliver bindende for parterne, når arrangøren skriftligt har bekræftet den rejsendes ordre (reservationsbekræftelse), og den rejsende har betalt det aftalte depositum inden for den aftalte tid efter arrangørens anvisninger. Depositummet kan også betragtes som en delsum af en endelig betaling.
1.2 Hovedrejsende er den person, i hvis navn aftalen er indgået. Den hovedrejsende oplyses først i rejsedokumenterne eller på anden tydelig måde. Hovedrejsende er ansvarlig for betaling i henhold til aftalen. Alle ændringer og eventuelle aflysninger skal foretages af hovedrejsende. Der kan gøres undtagelser, hvis hovedrejsende bliver alvorligt syg og ikke kan gennemføre ændringen eller aflysningen. Hovedrejsende er ansvarlig for at give arrangøren korrekte reservationsoplysninger for øvrige rejsende omfattet af aftalen. Enhver refusion foretages til hovedrejsende.
1.2.1 Hovedrejsende skal sikre, at korrekte kontaktoplysninger er oplyst. Dette er af yderste vigtighed, så Hovedrejsende kan modtage reservationsbekræftelsen og billetten samt vigtige beskeder såsom ændringer af afgangstider. Godtgørelse til en anden person end hovedrejsende sker kun via fuldmagt fra hovedrejsende.
For at opfylde aftalen indsamler Neckermann Nordic nødvendige persondata. Se punkt 12
1.3 Er den rejsende under 18 år og rejser uden værge, skal dette oplyses ved reservationen. Nogle rejser kan kræve en aldersgrænse, der kan være højere end 18 år. Oplysninger gives ved reservation.
1.3.1 Fuldmagtsattest findes på hjemmesiden og skal udfyldes og underskrives i forbindelse med reservationen og ligeledes medbringes på rejsen. Kontaktoplysninger til destinationen findes under kontakt os på hjemmesiden.
1.3.2 Børn og unge under 16 år må ikke rejse uden en voksen.
1.3.3 Du skal være fyldt 18 år for at bestille en pakkerejse med rutefly.
1.3.4 Du skal være fyldt 18 år for at bestille en pakke, som du selv sammensætter hos Neckermann Nordic.
1.4 Tidspunkterne for afrejse og hjemrejse i reservationsbekræftelsen er foreløbige. Arrangøren skal snarest muligt og om muligt senest 20 dage før afrejse angive de afgangstider, der vil gælde for rejsen.
1.4.1 Hvis de afgangstider, der er angivet for ud- eller hjemrejsen, afviger fra de foreløbige afgangstider, der er angivet på reservationsbekræftelsen, med mere end 8 timer, har den rejsende ret til at hæve aftalen. Ellers gælder de almindelige rejsebetingelser vedrørende arrangørens ændringer inden afrejse. Hvis den rejsende ønsker at benytte sin ret til at hæve aftalen efter foregående afsnit, skal meddelelse herom gives til arrangøren inden 3 dage efter, at den rejsende har modtaget oplysninger om afgangstider. Tidspunkterne for afrejse og hjemrejse kan ændre sig flere gange før afgang.
1.4.2 For rejser med rutefly kan afgangstider ændres med kort varsel og er uden for arrangørens kontrol. For længere rejser gælder særlige betingelser.
1.5 Arrangøren skal give generel information om, hvad der gælder i forhold til pas og visum.
1.5.1. Generel information om pas og visa findes på www.neckermann-nordic.dk under vigtigt om rejsen i afsnittet Pas & Visum.
1.6 Arrangøren skal give generel information om sundhedsbestemmelser for destinationen.
1.6.1. Aktuel og relevant information om rejsemålet er tilgængeligt på hjemmesiden. Den rejsende er selv ansvarlig for at indhente anvisninger om helbredsbestemmelser, der er relevante for pakkerejsen og om særlige behov i forbindelse med egen helbredstilstand. Den rejsende er også ansvarlig for at finde ud af, hvilke regler der gælder på destinationen, der vedrører personlige behov. Den rejsende skal også respektere og følge de love og regler, der gælder i de besøgte lande. Mere information findes fx på Udenrigsministeriets rejsevejledning.
1.7 Tilslutningsrejse eller særarrangementer er kun inkluderet i pakkerejseaftalen, hvis disse er booket sammen og samtidig med de ydelser, der er inkluderet i pakkerejsen, eller hvis disse er solgt sammen med andre ydelser til en samlet pris.
1.7.1 Kun de ydelser, der er angivet på reservationsbekræftelsen/rejsebeviset/billetten, er inkluderet i pakken. Hvis en ydelse er bestilt i forbindelse med rejsen, men ikke er på rejsedokumentet, skal den betragtes som ydelser, der ikke er inkluderet i pakken. Det kan f.eks. være en tilslutningsflyvning til hovedflyvningen i pakken.
1.8 Eventuelle ønsker eller særlige ydelser på den rejsendes anmodning indgår kun i aftalen, hvis disse udtrykkeligt er skriftligt bekræftet af arrangøren.
1.8.1 Ønsker er ikke garanteret.
1.9 Den rejsende er forpligtet til at kontrollere reservationsbekræftelsen/rejsedokumenterne, så snart de er modtaget, og at alle oplysninger er korrekte, herunder at navne er stavet korrekt og svarer til passet. Eventuelle unøjagtigheder skal meddeles straks. Arrangøren forbeholder sig ret til at opkræve et gebyr svarende til de faktiske omkostninger ved rettelse af urigtige oplysninger samt rimelig kompensation for det ekstra arbejde, rettelsen medfører. Hvis unøjagtigheden skyldes arrangøren eller en af arrangøren ansat, skal rettelser foretages uden omkostninger for den rejsende.
1.9.1 Neckermann Nordic udsender ikke reservationsbekræftelse og/eller billet i papirform. Den rejsende skal selv sørge for udskrivning, hvor det er nødvendigt. I forbindelse med en reservation sendes en reservationsbekræftelse og/eller billet til den e-mailadresse, der er angivet ved reservationen. Billetten er også tilgængelig under hovedrejsendes bookingkonto, som kan tilgås ved at logge på www.neckermann-nordic.dk under login og bruge hovedrejsendes e-mailadresse. Billetten er personlig og kan ikke overdrages andet end ved kontakt med Neckermann Nordics personale og mod betaling og efter visse regler.
1.10 Hovedrejsende skal straks underrette arrangøren om eventuelle ændringer i adresse, e-mailadresse, telefonnummer eller andre oplysninger af betydning for arrangørens mulighed for at kontakte den rejsende.
1.10.1 Arrangøren sender vigtige beskeder til hovedrejsende fra reservationstidspunktet til hjemrejsens afslutning via e-mail eller SMS. Hovedrejsende er ansvarlig for rigtigheden af de kontaktoplysninger, som hovedrejsende har oplyst til arrangøren.
1.11 For nogle rejser kræves et minimum antal deltagere for at rejsen kan gennemføres. I så fald skal den rejsende senest ved reservationen modtage tydelig information herom.
1.11.1 Neckermann Nordic forbeholder sig ret til at aflyse rejsen uden at udstede kompensation, hvis et af følgende deltagertal ikke er opfyldt.
-Hvis mindre end 95 % af pladserne på den aktuelle flyvning er booket senest 20 dage før afgang
- hvis mindre end 15 % af charterrejserne til samme destination er bestilt senest 6 måneder før afrejse
- hvis mindre end 40 % af charterrejserne til samme destination er bestilt senest 3 måneder før afrejse. Den rejsende underrettes hurtigst muligt skriftligt eller telefonisk, hvis en rejse er aflyst.
1.11.2 For flyrejser med rutefly gælder flyselskabets regler og deltagerantal for minimumsantallet af deltagere og er uden for Neckermann Nordics kontrol.
Se også afsnit 7.4 for flere detaljer.
1.11.3 Hvis en rejse, der aflyses efter punkt 1.11.1, indgår i en række rejser, har arrangøren ret til også at aflyse andre rejser, der indgår i samme serie, forudsat at varsling sker hurtigst muligt og senest 20 dage før afrejse.
1.12 Hvis flybilletter er en del af pakkerejsen, skal disse bruges i den rigtige rækkefølge. Den rejsende kan således ikke kun bruge én hjemrejsebillet, når både en udrejse- og hjemrejsebillet er booket eller kun en del af flyrejsen. Hvis billetten ikke bliver brugt fra start, annulleres de resterende dele.
1.12.1 Der er lande, billetter og flyaftaler, der gør det umuligt at bruge billetter i en anden rækkefølge, hvorfor det er nødvendigt, at en sådan brug aldrig tages for givet, men altid sikres hos arrangøren, især uden for EU.
1.12.2 Rejsende, der af en eller anden grund ikke kommer rettidigt til flyets afgang og/eller helt eller delvist afviger og ikke benytter den bestilte rejse, mister retten til hele pakkerejsen og alt hvad der medfølger. Der refunderes hverken helt eller delvist af rejsens pris.
1.12.3 Kun fly eller såkaldt flysæde falder ikke ind under pakkerejseloven, men er kun en flytransport. Betalingskrav og afbestillingsregler følger i øvrigt nedenstående aftale.
- Betaling kan ske med det samme uden mulighed for fortrydelse.
- En ombooking er at betragte som en annullering af en tidligere indgået aftale.
- Det respektive flyselskabs generelle regler og betingelser indgår og er en del af aftalen. Reglerne kan findes på hvert flyselskabs egen hjemmeside.
- En gennemført reservation med et charterfly bekræftes via e-mail med en reservationsbekræftelse til hovedrejsende.
- En gennemført reservation med rutefly bekræftes direkte ved bestilling af rejsen og en reservationsbekræftelse sendes på mail til hovedrejsende.
- Rejsedokumentet skal udskrives eller være tilgængelig på f.eks. telefon eller lignende med oplysninger om rejsen, og disse dokumenter er nødvendige for rejsens gennemførelse. Ovenstående billetprocedure gælder, medmindre andet er angivet i din reservationsbekræftelse og rejsedokument.
2.1 Prisen skal oplyses på en sådan måde, at hele rejsens pris fremgår tydeligt. Prisen omfatter alle ydelser inkluderet i aftalen samt obligatoriske tillæg, skatter og afgifter.
2.1.1 Obligatoriske tillæg, skatter og gebyrer refererer ikke til lokale tillæg, skatter og afgifter, som er besluttet af lokale myndigheder og opkræves på destinationen. Sådanne lokale tillæg, skatter og afgifter oplyses til kunden ved reservationen eller senest før afrejse, eller at transport ikke er inkluderet i pakken, senest før ankomst.
2.2 Den rejsende skal betale rejsens pris senest på det tidspunkt, der er angivet i aftalen.
2.2.1 Et depositum skal være rejsearrangøren i hænde senest 5 dage efter reservationen. Medmindre andet er specifikt anført, skal den endelige betaling af den bestilte rejse være rejsearrangøren i hænde senest 30 dage før afrejse. I tilfælde hvor afrejsen for en bestilt rejse er indenfor 30 dage, skal hele rejsens pris betales ved reservationen. Ved bestilling af pakkerejser med ruteflyvninger og bestilling af kun fly gælder flyselskabets vilkår og betingelser for betalingstid. Endelig betaling er normalt påkrævet direkte på tidspunktet for reservationen.
Betaling skal bevises efter anmodning. Da aftalen er bindende, når depositummet er betalt, er det vigtigt, at alle rejsende tjekker, at alle oplysninger i reservationen er korrekte. Hvis betaling ikke er sket i overensstemmelse med ovennævnte betingelser, har Neckermann Nordic ret til at betragte aftalen som annulleret og kreditere sig et afbestillingsgebyr i henhold til § 3.21-3.25. Vær opmærksom på, at hvis depositummet ikke er modtaget af Neckermann Nordic inden for 5 dage eller i henhold til flyselskabets betingelser, forbeholder Neckermann Nordic sig retten til at aflyse rejsen.
2.2.2 Slutbetaling kan kræves direkte ved bestilling af visse pakketyper, og oplysninger gives i et sådant tilfælde, før en aftale indgås. Oplysningerne kan findes på hjemmesiden eller skriftligt via e-mail eller modtages mundtligt, når reservationen foretages på telefon.
2.2.3 Betalingsbetingelserne kan variere mellem pakkerejser med charter- eller rutefly og/eller billettype. Ved bestilling af pakkerejser med rutefly og bestilling af kun fly gælder flyselskabets vilkår og betingelser for betalingstidspunkt. Endelig betaling kan kræves umiddelbart efter booking, og tidspunktet for endelig betaling kan ændres af flyselskabet med kort varsel.
2.2.4 Ved bestilling af hotelophold som led i en pakkerejse med rutefly gælder hotellets vilkår og betingelser for betalingstidspunktet. Endelig betaling kan kræves umiddelbart efter booking.
2.3 Arrangøren kan opkræve en første delbetaling (depositum) i forbindelse med reservationsbekræftelsen. Depositummet skal være rimeligt i forhold til rejsens pris og forholdene i øvrigt.
2.3.1 Neckermann Nordics depositum er 1000 KR. pr. person for charterrejser inden for Europa og 3000 KR. for resten af verden. Depositummet skal være Neckermann Nordic i hænde senest 5 dage efter bestilling af rejsen. Depositummet er en delbetaling af rejsens samlede pris.
2.3.2 Ruteflyselskaberne kræver, at arrangøren udsteder flybilletter i god tid før afgang (i de fleste tilfælde allerede ved booking). Depositummet er derfor normalt hele prisen som den endelige betaling af fly og hotel.
2.3.3 For golf- og grupperejser er depositummet mellem 2.500 KR.- 5.000 KR. afhængig af rejsens indhold og om rejsen foregår med charterfly eller rutefly. Depositummet skal være tilgængeligt for Neckermann Nordic inden for 5 dage efter reservationen. Depositummet er en delbetaling af rejsens samlede pris.
For grupperejser og golfrejser gælder særlige betingelser 14.4-14.5 nedenfor.
2.3.4 Det resterende beløb skal være til rådighed for arrangøren senest 30 dage før afrejse, medmindre andet er aftalt ved reservationen. Alle tilføjelser og ændringer såsom navneændring, tilføjelse af transport skal betales med det samme.
2.4 Betaler den rejsende ikke rejsens pris i henhold til aftalen, har arrangøren ret til at annullere aftalen og opkræve en rimelig kompensation.
2.4.1. Såfremt fuld betaling ikke er sket senest 30 dage før afrejsedatoen, er Neckermann Nordic berettiget til at betragte aftalen som annulleret og kreditere et afbestillingsgebyr i henhold til almindelige betingelser (3.2–3.2.11).
2.4.2 Påmindelse kan ikke garanteres i tilfælde af manglende betaling.
2.4.3 Gennemført betaling skal kunne verificeres af kunden på forlangende.
2.5 Medmindre andet udtrykkeligt er angivet, er rejsens pris baseret på overnatning for to personer i delt dobbeltværelse. Ved overnatning for kun én person i dobbeltværelse eller større værelse beregnet til mere end én person, har arrangøren ret til at opkræve et tillægsgebyr.
2.6 Arrangøren er desuden forpligtet til at informere den rejsende om eventuelle omkostninger, der måtte påløbe.
2.6.1 Rejsende skal selv tegne og betale for en privat afbestillingsbeskyttelse og forsikring. Neckermann Nordic anbefaler alle rejsende at tegne dette.
Bemærk, at de fleste forsikringsselskaber kræver, at afbestillingsbeskyttelsen skal være betalt, før rejsen bookes og betales enten via delbetaling eller fuld betaling. Du kan også tjekke, hvad der indgår i en eventuel privat husforsikring og kortforsikring.
Kontroller også grundigt, at du har en komplet rejseforsikring, der dækker hele rejseperioden og det land, du rejser til, herunder udgifter til lægehjælp og hjemtransport samt ulykker og andre uheld.
Det er altid til dit eget forsikringsselskab, du skal henvende dig ved eventuel afbestilling og følge de instruktioner, du får.
3.1 Den rejsende har ret til at ændre aftalen, hvis arrangøren tillader dette. Ændringer i aftalen kan medføre meromkostninger for den rejsende fra arrangøren eller andre.
3.1.1 Ombooking er at betragte som en annullering af en tidligere foretaget reservation og en efterfølgende ny booking med den aktuelle pris. Eksempler på ombooking er ændring af afrejsested, afrejsedag, rejselængde, ændring af hotel eller ændring af antal personer. Ombookingsgebyrer opkræves i henhold til punkt 3.2
En billet med ruteflyvninger kan som udgangspunkt ikke ændres, efter at den er udstedt, det vil sige efter fuld eller delvis betaling.
3.1.2 At rette en stavefejl af et navn på billetten på mere end 3 bogstaver for pakkerejser med charterfly koster et gebyr på 500-1000 KR. pr. person. Hvis ændringen gælder pakkerejser med rutefly, kan det i nogle tilfælde være muligt at ændre 1-2 bogstaver, men nogle gange er det ikke tilladt at ændre bogstaver. Skulle det være muligt at rette stave/bogstavsændring, sker dette efter flyselskabets eller anden leverandørs gældende regler og deres gebyrer plus Neckermann Nordic opkræver et ændringsgebyr på min. 500-1000 Kr. pr. person alt efter hvor tæt det er på afgang.
3.1.3 Er reservationen foretaget af en virksomhed uden for arrangøren Neckermann Nordic, kræves det, at afbestillingen også sker til en og samme virksomhed, som vist i bookingdialogen og eller reservationsbekræftelsen. Disse kan også opkræve gebyrer.
3.2 Den rejsende har ret til at afbestille rejsen. Arrangøren forbeholder sig ret til at kræve erstatning fra den rejsende for de omkostninger, som arrangøren har som følge af aflysningen. Arrangøren kan fastsætte rimelige standardiserede afbestillingsgebyrer baseret på afbestillingstidspunktet. Hvis arrangøren ikke har fastsat nogen standardiserede afbestillingsgebyrer, er arrangøren berettiget til et rimeligt afbestillingsgebyr.
For pakkerejser med charter gælder følgende;
3.2.1 Ved afbestilling tidligere end 30 dage før afrejse skal den rejsende betale depositummet som afbestillingsomkostning.
3.2.2 Ved afbestilling herefter, men tidligere end 14 dage før afrejse, skal den rejsende betale 50 % af rejsens pris, dog mindst depositummet.
3.2.3 Sker afbestilling herefter, men tidligere end 7 dage før afrejse, skal den rejsende betale 75 % af rejsens pris, dog mindst depositummet.
3.2.4 Sker afbestillingen indenfor 7 dage før afrejse, skal den rejsende betale hele rejsens pris.
For pakkerejser med ruteflyvninger, såkaldte dynamiske rejser, gælder følgende;
3.2.5 Rejser med rutefly refunderes generelt ikke. Hvis fly, hoteller og andre arrangementer ikke refunderes, vil afbestillingsgebyret være 100 % af rejsens pris. I tilfælde hvor hele eller dele af rejsen kan aflyses, gælder følgende regler.
3.2.6 Ruteflyselskaberne kræver, at arrangøren udsteder flybilletter i god tid før afgang (i de fleste tilfælde allerede ved booking). Når en flybillet er udstedt, har arrangøren en økonomisk forpligtelse over for flyselskabet. Afbestiller den rejsende rejsen efter at flybilletten er udstedt, opkræver Neckermann Nordic den rejsende et gebyr svarende til det beløb, der skal betales til flyselskabet, foruden eventuelle afbestillingsomkostninger til hoteller eller andre arrangementer mv. Derudover opkræves et afbestillingsgebyr i henhold til nedenstående tabel. De samlede omkostninger oplyses efter anmodning.
Afbestillingsgebyr angivet pr. person:
· Afbestilling af fly- og hotel (pakkerejse) koster 1000 KR. + leverandørens omkostninger
· Afbestilling af rutefly (kun flyvninger) 750 KR. + flyselskabets omkostninger
· Afbestilling af hotel 1000 KR. + leverandørens omkostninger
· Navneændring fra KR. 500-1000 + leverandøromkostninger
· Ved tilbagebetaling af flyafgiften/afgifterne opkræves en administrationsomkostning på KR. 500.
Hvis rejsen eller dele af rejsen ville kunne refunderes, vil der i tilfælde af afbestilling 7 dage eller mindre før afrejse ikke blive modtaget nogen refusion udover offentlige skatter og afgifter minus de administrative omkostninger på KR. 500 angivet i afsnit 3.2.6.
3.2.7 Hvis den rejsende ikke ankommer til det tidspunkt og sted, der er angivet for afrejsen uden afbestilling eller ikke kan deltage i eller gennemføre rejsen, fordi den rejsende mangler nødvendige dokumenter til rejsen såsom gyldigt pas, nødvendige visa mv., har Neckermann Nordic ret til at kreditere rejsens totale pris.
3.2.8 Afbestillingsbeskyttelse refunderes ikke i tilfælde af afbestilling uanset årsag.
3.2.9 Der gælder særlige betingelser for afbestilling af golfrejser og grupperejser. Se 14.4 og 14.5
3.2.10 Afbestilling skal ske straks af hovedrejsende til arrangøren via telefon eller e-mail. Kontaktoplysninger findes på www.neckermann-nordic.dk Oplysninger, der kræves for at annulleringen kan gennemføres, er den rejsendes: reservationsnummer, navn, afrejsedato, destination.
3.2.11 I de tilfælde, hvor man har tegnet privat afbestillingsbeskyttelse og rejseforsikring, skal man altid kontakte det pågældende selskab for at få information om, hvordan afbestillingsprocessen skal foregå, samt hvilke dokumenter der kræves for at bevise, at afbestillingen er sket rettidigt.
3.2.12. Tillægsarrangementer som f.eks. udflugter, lejebil, arrangementsbilletter eller lignende aflyses og refunderes efter de særlige regler, der meddeles ved reservationen. Bemærk venligst de særlige regler, der gælder for golfspil: Afbestilling af bookede starttider skal ske 45 dage før afgang. Afbestilling mindre end 45 dage før afrejse, opkræves 100% af starttidernes pris.
4.1 Den rejsende kan overdrage kontrakten til en person, der opfylder alle betingelser for at deltage i rejsen. En sådan betingelse kan for f.eks. være, at transportfirmaer eller anden person, som arrangøren anvender i overensstemmelse med de nuværende regler, i henhold til gældende regler, skal acceptere et rejsendeskifte. Den rejsende skal underrette arrangøren eller forhandleren om overdragelse i rimelig tid før afrejse. Anmeldelse foretaget senest syv dage før afrejse anses altid for sket i rimelig tid.
4.2 Arrangøren kan opkræve et rimeligt gebyr for overdragelsen. Gebyret må ikke overstige de omkostninger, som overdragelsen medfører for arrangøren. Arrangøren skal vise, hvordan omkostningerne er beregnet.
4.2.1 I tilfælde af, at kontrakten overdrages, og den efterfølgende rejse gennemføres, opkræves den rejsende et ekspeditionsgebyr, ud over eventuelle omkostninger, som opkræves af arrangørens underleverandører, på 500 KR pr. overdragelse og person indtil 7 dage før afrejse. Mindre end 7 dage før afrejse koster det 1000 KR. Bemærk dog, at hvis det er samme dag som afrejse, kan vi ikke garantere, at ændringen kan gennemføres. Pakkerejser og flyrejser med rutefly kan kun overdrages, hvis dette er tilladt af flyselskabet. For en sådan overdragelse gælder det respektive flyselskabs vilkår og betingelser, herunder vilkår og betingelser vedrørende overdragelsesgebyret samt et gebyr til Neckermann Nordic.
4.3 Overdrageren og erhververen hæfter solidarisk over for arrangøren eller forhandleren for alt, hvad der skal betales for rejsen og for de ekstra omkostninger, som overdragelsen medfører.
5.1 Ændring af aftalevilkår
Arrangøren har ret til at foretage ændringer i aftalen under forudsætning af, at arrangøren informerer den rejsende om ændringen på en klar, forståelig og overskuelig måde på et varigt medium. Er ændringen uvæsentlig, for eksempel mindre ændringer af flyvetider, har den rejsende ikke ret til prisnedslag eller kompensation. Ved væsentlige ændringer af rejsen skal den rejsende om muligt tilbydes en alternativ rejse eller ret til at fortryde kontrakten uden afbestillingsgebyr.
5.1.1 Eventuelle ændringer (f.eks. flytidsændring eller hotelændring) sker via e-mail og altid til hovedrejsende, der gennem aftalen forpligter sig til at give andre rejsende besked om den aktuelle ændring. Det er derfor særligt vigtigt, at kontaktoplysningerne er korrekte. Ved større ændringer tæt på afgang kontakter Neckermann Nordic hovedbookeren via e-mail eller telefon.
5.1.2 Neckermann Nordic forbeholder sig ret til at foretage ændringer i oplysninger i kataloget/brochuren, hjemmesiden og andre oplysninger, der er givet, inden aftalen indgås med den rejsende. Neckermann Nordic forbeholder sig endvidere ret til, efter aftalens indgåelse, at foretage ændringer i aftalevilkårene for en bestemt rejse iht. 5.1
5.1.3 Neckermann Nordic tager forbehold for eventuelle tryk- og korrekturfejl.
5.2 Ændring af pris
5.2.1 Arrangøren kan forhøje rejsens pris, hvis stigningen skyldes ændringer i brændstofomkostninger, skatter og offentlige afgifter eller valutakurser.
5.2.2 Rejsens pris kan forhøjes med et beløb, der svarer til den rejsendes andel af arrangørens omkostningsstigning. Retten til en prisstigning eksisterer kun, hvis den samlede omkostningsstigning overstiger 100 KR pr. booking.
5.2.3 Rejsens pris skal reduceres, hvis arrangørens omkostninger af ovennævnte årsager reduceres med i alt mindst 100 KR. pr. booking. Ved prisnedslag kan arrangøren foretage fradrag for faktiske administrative omkostninger.
5.2.4 Arrangøren skal hurtigst muligt informere den rejsende om prisændringerne. Meddelelsen skal indeholde en begrundelse for ændringen og en beregning.
5.2.5 Prisen må ikke forhøjes og skal heller ikke sættes ned i løbet af de sidste 20 dage før den aftalte afrejsedato.
5.2.6 Arrangøren kan i sine særlige betingelser give afkald på retten til at hæve prisen i henhold til 5.2.1. I så fald skal arrangøren heller ikke sænke prisen efter 5.2.3.
5.3 Den rejsendes ret til at hæve aftalen uden afbestillingsgebyr
5.3.1 Hvis den rejsende ønsker at hæve aftalen på grund af en væsentlig ændring, f.eks. hvis prisen forhøjes med mere end 8 % af den samlede pris for pakkerejsen, skal den rejsende meddele arrangøren, at kontrakten opsiges inden for en rimelig tid fastsat af rejsearrangøren fra det tidspunkt, hvor arrangøren har informeret den rejsende om ændringen. Gør den rejsende ikke det, vil den rejsende være bundet af den nye aftale.
5.3.2 Hvis pakkerejseaftalen opsiges, skal arrangøren refundere hele rejsens pris uden unødig forsinkelse og senest 14 dage efter, at aftalen er opsagt.
5.4 Arrangørens og den rejsendes ret til at hæve aftalen i tilfælde af uundgåelige og ekstraordinære begivenheder
5.4.1 Både arrangøren og den rejsende har ret til at hæve aftalen, hvis gennemførelsen af pakkerejsen eller transporten af passagerer til destinationen er væsentligt påvirket af uundgåelige og ekstraordinære begivenheder på destinationen eller i dennes umiddelbare nærhed. Uundgåelige og ekstraordinære omstændigheder betyder for eksempel alvorlige sikkerhedsproblemer som krig, terrorisme, udbrud af alvorlig sygdom eller naturkatastrofer. I sådanne tilfælde har den rejsende ret til at hæve aftalen uden at betale afbestillingsgebyr. Opsiger arrangøren aftalen i henhold til denne paragraf, er den rejsende ikke berettiget til erstatning. I sådanne tilfælde er den rejsende berettiget til fuld refusion på den måde, der følger af 5.3.2.
5.4.2 Den rejsende har ikke ret til at hæve kontrakten, hvis de uundgåelige og ekstraordinære begivenheder var almindeligt kendte på tidspunktet for kontraktens indgåelse.
5.4.3 For at undersøge, om hændelsen er af så alvorlig karakter som nævnt ovenfor, skal sagkyndige danske eller internationale myndigheder konsulteres. Fra 14 dage før afrejse er en gyldig rådgivning fra Udenrigsministeriet opsigelsesgrund, hvis rådgivningen omfatter tidspunktet for den rejsendes rejse. En gyldig rådgivning fra Udenrigsministeriet anses også for opsigelsesgrund, hvis det i øvrigt er klart, at de forhold, der ligger til grund for rådgivningen, påvirker eller vil påvirke destinationen på tidspunktet for den rejsendes rejse.
6.1 Manglende gennemførelse
Hvis en rejseydelse ikke udføres i henhold til aftalen, skal arrangøren afhjælpe fejlen inden for rimelig tid. Arrangøren er dog ikke forpligtet til at afhjælpe fejlen, hvis det er umuligt, eller hvis afhjælpning vil medføre uforholdsmæssigt store omkostninger. Hvis arrangøren ikke afhjælper fejlen, kan den rejsende være berettiget til prisafslag og erstatning.
6.1.1 Den rejsende er ikke berettiget til erstatning, hvis arrangøren godtgør, at fejlen skyldes en hindring uden for arrangørens kontrol, som denne ikke med rimelighed kunne have forventet at have forudset ved aftalens indgåelse, og hvis konsekvenser denne heller ikke med rimelighed kunne have undgået eller overvundet.
6.2 Væsentlige fejl
6.2.1 Såfremt en væsentlig del af de aftalte ydelser efter afrejse ikke kan leveres, skal arrangøren om muligt sørge for tilsvarende eller i det mindste tilsvarende alternativer uden ekstra omkostninger for den rejsende. Hvis arrangøren ikke kan tilbyde dette, kan arrangøren tilbyde alternativer af lavere kvalitet i forbindelse med et rimeligt prisafslag. Den rejsende kan kun afvise sådanne alternativer, hvis disse ikke kan anses for at være sammenlignelige med dem, der ville være givet i henhold til aftalen, eller hvis den tilbudte prisnedsættelse ikke kan anses for rimelig.
6.2.2 Hvis arrangøren ikke kan tilbyde et alternativ, eller hvis den rejsende har ret til at afvise sådanne alternativer i henhold til 6.2.1., kan den rejsende være berettiget til prisreduktion og erstatning.
6.2.3 Ved fejl, der væsentligt påvirker pakkerejsens gennemførelse, og som arrangøren ikke har afhjulpet inden for rimelig tid, kan den rejsende hæve aftalen og kan desuden være berettiget til prisfradrag og erstatning.
6.2.4 Hvis arrangøren ikke kan tilbyde noget alternativ, eller hvis den rejsende har ret til at afvise sådanne alternativer i henhold til 6.2.1., eller hvis den rejsende har opsagt aftalen i henhold til 6.2.3, har den rejsende ret til tilsvarende hjemtransport uden unødvendig forsinkelse og uden ekstra omkostninger, hvis pakkerejsen inkluderer transport og den rejsende er på destinationen.
7.1 Prisreduktion udstedes ikke, hvis arrangøren kan påvise, at fejlen skyldes den rejsende.
7.2 Den rejsende er ikke berettiget til erstatning, hvis arrangøren påviser, at fejlen skyldes den rejsende eller tredjepart, der ikke er relateret til levering af rejseydelser, der indgår i pakkerejsen, eller hvis fejlen skyldes uundgåelige og ekstraordinære begivenheder.
7.3 Skyldes fejlen en, arrangøren har ansat, er arrangøren kun fri for erstatningsansvar efter disse rejsebetingelser, hvis den person, arrangøren har ansat, også ville være fri efter denne bestemmelse. Det samme gælder, hvis fejlen skyldes en anden på et tidligere tidspunkt.
7.4 Retten til kompensation på grund af, at arrangøren aflyser rejsen, består ikke, såfremt arrangøren viser, at færre personer end et minimumsantal angivet i aftalen har tilmeldt sig rejsen, og den rejsende underrettes skriftligt inden for en i aftalen fastsat tid om at rejsen er aflyst.
Meddelelse om aflysning af en rejse skal senest ske
• 20 dage før afrejse, hvis rejsen varer længere end 6 dage
• 7 dage før afrejse, hvis rejsen varer mellem 2 og 6 dage
• 48 timer før afrejse, hvis rejsen varer mindre end 2 dage
7.4.1 Minimumsantal, med støtte i punkt 7.4, har Neckermann Nordic ret til at annullere rejsen uden at udstede kompensation, hvis et af punkterne a) - d) i nedenstående minimumstal ikke er opfyldt
a) Hvis minimumsantallet af passagerer ikke er nået for den angivne flytype. Luftfartøjstype: a) Luftfartøjstype med minimum antal: B737-300: 133, B737-400: 153, B737-500: 117, B737-700: 133, B737-800: 170, B737-900: 180, B747: 405, B757: 200, B767-300: 170, B787-8: 150, B787-9: 170, MD-83: 152, A319: 130, A320: 150, A321: 189, A330: 324.
Ved rejser med andre flytyper end de ovenfor nævnte, anvendes en flytype af tilsvarende størrelse til at beregne minimumsantallet.
b) Hvis ikke mindst 50 rejsende er opnået til den destination, der er angivet i rejsendes bookingbekræftelse.
c) Hvis ikke mindst 50 rejsende for hver overnatningsmulighed på flydestinationen angivet på den rejsendes reservationsbekræftelse.
d) Hvis ikke mindst 15 rejsende til hver rundrejse.
7.4.2 Hvis en rejse, som arrangøren har ret til at indstille i henhold til det foregående afsnit, er inkluderet i en serie af rejser, har arrangøren ret til også at indstille andre rejser inkluderet i den samme serie, forudsat at den rejsende orienteres så snart som muligt og ikke senere end hvad der er nævnt ovenfor.
7.5 Kompensation under disse vilkår inkluderer kompensation for ren formueskade, personskade og materielle skader. Den rejsende er forpligtet til at begrænse skaden så vidt muligt.
7.6 Medmindre anden begrænsning følger af pakkerejseloven eller anden ufravigelig lovgivning, er arrangørens erstatningsansvar begrænset til tre gange pakkerejsens pris. Denne begrænsning gælder dog ikke i tilfælde af personskade eller i tilfælde af skade forårsaget forsætligt eller uagtsomt.
8.1 Den rejsende kan kun påberåbe sig fejl i de aftalte ydelser, hvis han meddeler arrangøren eller forhandleren fejlen inden for rimelig tid efter, at han har bemærket eller opdaget fejlen. Dette skal ske hurtigst muligt og om muligt på destinationen. Ved fastsættelse af eventuelt prisfradrag eller erstatning for skader tages der hensyn til tidspunktet, hvor den rejsende klagede, hvis en sådan meddelelse ville have betydet, at arrangøren kunne have rettet fejlen.
8.1.1 Eventuelle reklamationer på rejsen skal straks under opholdet ske til Neckermann Nordics personale, således at arrangøren straks og på stedet kan afhjælpe årsagerne til utilfredsheden. Hvis der ikke klages på stedet, kan du ikke kræve erstatning efterfølgende.
Hvis destinationen ikke har personligt personale, indberettes klagen under rejsen til [email protected] eller [email protected] Reklamation skal ske senest to måneder efter hjemkomst via mail til [email protected]
8.1.2 Hvis klagen vedrører flyrejsen med fx forsinkelser og aflyste fly, eller at du bliver nægtet boarding af forskellige årsager, skal du kontakte flyselskabet direkte uden forsinkelse, da nogle flyselskaber har kort modtagetid for klager.
8.2 Uanset punkt 8.1 kan den rejsende påberåbe sig skyld, hvis arrangøren eller forhandleren har handlet groft uagtsomt eller i strid med god tro.
9.1 Arrangørens anvisninger
Den rejsende er forpligtet til at følge de anvisninger for rejsens udførelse, som rejselederen eller anden ansat af arrangøren har givet. Den rejsende er forpligtet til at respektere de ordensregler, der gælder for rejsen og på rejsemålet samt forholde sig således, at medrejsende eller andre ikke forstyrres. Hvis den rejsende misligholder dette væsentligt, kan arrangøren annullere aftalen, uden at den rejsende er berettiget til erstatning eller refusion.
9.2 Den rejsendes ansvar for skader
Den rejsende er ansvarlig for eventuelle erstatning som følge af skader, som den rejsende forvolder arrangøren ved uagtsomhed.
9.3 Den rejsendes ansvar for formaliteter
9.3.1 Den rejsende er selv ansvarlig for at overholde de nødvendige formaliteter for rejsens gennemførelse, såsom besiddelse af gyldigt pas, visum, vaccinationer og forsikring.
9.3.2 Den rejsende skal have gennemført check-in for alle transportydelser inkluderet i pakkerejsen i overensstemmelse med rejseplanen eller andre instruktioner fra arrangøren eller transportøren.
9.3.3 Den rejsende er selv ansvarlig for alle omkostninger, der opstår på grund af mangler ved de nævnte formaliteter, fx hjemtransport som følge af manglende pas, medmindre manglerne skyldes forkerte oplysninger fra arrangøren eller forhandleren.
9.3.4 Den rejsende er ansvarlig for at tage del i information fra arrangøren.
9.3.5 For rejsen gælder de generelle og særlige rejsevilkår og alle rejsende skal læse rejseinformation på hjemmesiden og er en del af rejsevilkårene.
9.3.6 Rejseforsikring er ikke inkluderet i prisen. Det er den rejsendes eget ansvar at gennemgå den private rejseforsikring inden afrejse. Det er vigtigt at have tilstrækkelig forsikring, når du rejser i udlandet. Inden afrejse bør du sikre dig, at din rejseforsikring mindst dækker sundhedsydelser, medicin og eventuel sygetransport fra destinationen til hjemlandet. Udover dette er det også godt, hvis rejseforsikringen dækker tabte feriedage ved sygdom eller ulykke samt bagageforsinkelser og andre uventede hændelser. Mange husforsikringer og kreditkort rejseforsikringer er ikke dækkende. Neckermann Nordic er ikke ansvarlig for omkostninger, hvis rejseforsikring er manglende. Det blå sygesikringskort er kun gyldigt inden for et EU/EØS-land og er begrænset.
9.3.7 Værelset eller lejligheden gælder kun for den/de rejsende, der er på billetten, medmindre andet er aftalt med Neckermann Nordics personale inden afgang. Dette er også gældende, selvom der er flere senge tilgængelige.
9.4 Afvigelse fra arrangementet
En rejsende, der efter rejsens påbegyndelse afviger fra arrangementet, er forpligtet til at underrette arrangøren eller dennes repræsentant herom.
9.4.1 Ved afvigelse efter punkt 9.4 refunderes ikke de dele af rejsen, der ikke er brugt.
9.4.2 Rejsende, der afviger fra deres bestilte rejsearrangement, rejser på egen hånd eller kun har købt flybillet, er forpligtet til at kontakte rejsearrangøren ved ankomsten til destinationen for at få kontaktoplysninger med henblik på selv at tjekke hjemrejsetiden for hjemrejsen. For at tjekke flyvetider på charterflyvninger skal arrangøren kontaktes senest 24 timer før det angivne tidspunkt for hjemrejse. Herefter er den rejsende ansvarlig for at holde sig ajour, hvis flytiderne ændres, fx ved flyforsinkelse.
9.4.3 Hvis den rejsende ikke tjekker ind på hotellet på den angivne dag, som arrangementet starter, annulleres resten af hotelopholdet og kan ikke bruges for den resterende tid af rejsen.
Kommer den rejsende i vanskeligheder under rejsen, er arrangøren forpligtet til at yde passende assistance uden unødig forsinkelse. Sådan bistand kan for eksempel omfatte oplysninger om sundhedsydelser, lokale myndigheder og konsulær støtte. Arrangøren har ret til at opkræve et rimeligt gebyr for sådan assistance, hvis situationen er forårsaget forsætligt eller ved uagtsomhed fra den rejsendes side.
10.1 Assistance og/eller hjælp i henhold til punkt 10 kan ske i form af personlig støtte fra f.eks. rejseledere, hjælp via en lokal samarbejdspartner eller support via telefonisk kontakt afhængig af omstændighederne som sådan og rejsens karakter.
10.2 Kontaktoplysninger til destinationens personale er tilgængelige ved ankomst eller kort før afgang.
11. Tvistløsning
Parterne bør forsøge at løse tvister vedrørende fortolkningen eller anvendelsen af aftalen på egen hånd. Hvis parterne ikke kan blive enige, kan tvisten behandles af det generelle klagenævn (ARN), Box 174, 101 23 Stockholm, www.arn.se eller ved en almindelig domstol. En tvist kan også prøves via Europa-Kommissionens online platform: http://ec.europa.eu/odr.
11:1 En skriftlig reklamation skal sendes til arrangøren senest to måneder efter hjemkomsten, inden den rejsende henvender sig til ARN. Det gælder også, hvis du klagede på stedet under rejsen og fik afvist dine krav.
Reklamationer sendes til [email protected]
Bemærk, at ARN accepterer reklamationer på enten engelsk eller svensk.
12. PERSONOPLYSNINGER
Neckermann Nordic lægger stor vægt på databeskyttelse. Vores mål er at garantere dig det højeste niveau af databeskyttelse og datasikkerhed. Vi behandler alle personoplysninger i overensstemmelse med gældende lovgivning.
Du er forpligtet til at gennemlæse oplysningerne på hjemmesiden vedrørende persondata og cookies på www.neckermann-nordic.dk
13. BAGAGE
Det er ikke tilladt at have værdigenstande eller varer, der er modtagelige for tyveri, såsom elektronisk udstyr, kameraer, computere, smykker, kontanter osv. i indtjekket bagage. Af sikkerhedsmæssige årsager er det forbudt at medbringe farligt gods om bord eller i indtjekket bagage. Det, der er klassificeret som farligt gods, er for eksempel alle typer våben, komprimerede gasser, ætsende og brandfarlige stoffer, maling, fyrværkeri og andre eksplosive ting samt gifte og stoffer, der indeholder bakterier eller virus. Det er heller ikke tilladt at medbringe dyr om bord. Mere detaljeret information findes under "Vigtigt om rejsen" Beskadiget eller bortkommet bagage refunderes den rejsende direkte fra det respektive transportselskab efter de regler, der gælder for det respektive transportselskab. For golftasker anbefales ekstra forsikring.
14.1 Kun fly og kun hoteller
Ved bestilling af kun hoteller eller kun fly (med rute- eller charterfly) skal rejsen betales direkte ved bestilling. Du er ikke omfattet af pakkerejseloven og Neckermann Nordic optræder her kun som agent for flyselskabet eller hotellet. Flyselskabet er ansvarlig for flyvetidsændringer, aflyste fly, bagage mm. Eventuelle klager eller krav rettes direkte til flyselskabet eller hotellet.
Det er den rejsendes eget ansvar at tjekke og holde sig ajour med eventuelle tidsændringer, og Neckermann Nordic er ikke ansvarlig for eventuelle yderligere omkostninger, der måtte opstå. Vi anbefaler, at du ALTID tjekker afgangstider hos flyselskabet. Rejsende er også forpligtet til at kunne kontaktes på det mobiltelefonnummer, der er angivet i bookingen, da ændringer kan meddeles via tekstbesked/sms.
Flybilletter med 2 forskellige bookingnumre, dvs. rejser bestående af 2 eller flere enkeltrejser håndteres som separate rejser, helt uafhængige af hinanden. Ved køb af separate flybilletter (kun flyvninger) er Neckermann Nordic ikke ansvarlig for manglende kompensation i forbindelse med tidsændringer, forsinkelser eller aflyste fly.
Ved køb af kun flysæde aflyses returrejsen, hvis udrejsen ikke udnyttes/benyttes. Det er ikke muligt kun at bruge hjemrejsen som envejsrejse.
14.2. Uspecificeret rejse
En uspecificeret rejse er ikke en almindelig rejse med rabat, men et særligt rejsearrangement med særlige betingelser. En uspecificeret rejse betyder, at flyvningen præsenteret i Neckermann Nordic programmet er den samme, men ikke overnatningsstedet. Indkvartering tildeles ved ankomst til destinationen. Indkvarteringen kan placeres hvor som helst på den annoncerede destination, og det er ikke garanteret, at hotellet er en del af Neckermann Nordics almindelige hotelprogram. Indkvarteringen kan være på hotel/pensionat/privat værelse eller i lejlighed.
Indkvarteringen kan være af en meget enkel standard.
Arrangøren garanterer eget bad og toilet.
Selvom hotellet ville tilbyde servering, er ingen måltider inkluderet i prisen.
Aircondition og pengeskab er ikke inkluderet.
Rengøring under opholdet er normalt ikke inkluderet.
Ændring af indkvartering kan ske en eller flere gange under opholdet.
Arrangøren kan ikke på forhånd varsle om forstyrrelser som f.eks. igangværende byggearbejde. Rejsende, der rejser alene, skal betale et tillæg for at få enkeltværelser.
Prisen inkluderer ikke transfer mellem lufthavnen og overnatningsstedet, retur til lufthavnen ved afrejse eller mellem overnatningssteder i tilfælde, hvor der sker skift af overnatning under opholdet.
Anmodninger kan ikke indsendes.
Arrangøren garanterer, at der maksimalt vil blive indkvarteret 4 personer pr. booking på samme hotel.
Rejselederservice er begrænset, normalt kun via telefon.
Vi anbefaler, at alle, der har nogle krav til deres indkvartering, vælger en specificeret indkvartering. Vi fraråder rejsende med nedsat mobilitet eller handicap, samt rejsende med børn, at vælge uspecificeret indkvartering
14.3 Uspecificeret All Inclusive*** er en uspecificeret rejse (se betingelse 14.2), hvor arrangøren garanterer mindst ét 3-stjernet hotel med Enkel All Inclusive.
14.4. Golfrejser
Privat golfrejse. Ved bestilling af golfrejse med charterfly skal depositum betales efter 2.3.2. Endelig betaling af rejsens pris skal være Neckermann Nordic i hænde senest 30 dage før afrejse.
Ved afbestilling gælder følgende:
- Ved afbestilling tidligere end 30 dage før afrejse skal den rejsende betale depositum som afbestillingsomkostning.
- Ved afbestilling herefter, men tidligere end 14 dage før afrejse, skal den rejsende betale 50 % af rejsens pris, dog minimum depositummet.
- Sker afbestilling efterfølgende, men tidligere end 7 dage før afrejse, skal den rejsende betale 75 % af rejsens pris, dog minimum depositummet.
- Sker afbestillingen inden for 7 dage før afrejse, skal den rejsende betale rejsens fulde pris.
Ved booking af golfrejser med rutefly gælder flyselskabets vilkår for betalingstidspunkte.
Slutbetaling kræves normalt straks ved reservationstidspunktet, eller tidspunktet for slutbetaling kan ændres med kort varsel af flyselskabet.
Rejser med rutefly er som regel ikke refunderbare ved en eventuel afbestilling.
Afbestilling af bestilte starttider skal ske 45 dage før afrejse. Afbestilling mindre end 45 dage før afrejse, opkræves 100% af starttidernes pris.
- Golfklubben forbeholder sig retten til at ændre den bekræftede starttid.
14.5 Grupperejser Golf (minimum 8 personer)
Ved bestilling af golfrejse skal depositum betales efter reglerne. Udover depositum skal omkostninger til starttider også betales sammen med depositum, hvis dette fremgår af aftalen.
Datoer for slutbetaling og særlige afbestillingsregler for grupperejser med golf meddeles grupper ved reservationen.
For at blive betragtet som en golfgruppe skal man være minimum 8 voksne betalende, som skal spille golf. Ikke-golfspillende medrejsende tælles ikke med i golfgruppen.
14.6 Rundrejser
Der kræves et minimumsantal på 12 personer for at rejsen kan gennemføres. Hvis deltagerantallet ikke overholdes, kan turen blive aflyst. Retten til erstatning reguleres efter 7.4. Vejledning i bus kan foregå med engelsk- eller skandinavisktalende rejseledere. Vi anbefaler ikke denne rejse til børn under 12 år.
På grund af vejr eller andre omstændigheder, kan programmet ændre sig.
Neckermann Nordic kan under hele turen (24 timer) kontakte læge ved behov.
Ved køb af denne rejse skal programmet gennemføres. Rejsende på turen må ikke afvige eller bruge turen som en transfer til eller fra udvalgte steder eller kun bruge flysædet. Deltagere på rejsen må ikke afvige fra rejsen eller kun bruge rejsen som transport til de udvalgte hoteller, ej heller kun bruge flyrejsen. Hvis rejsen afbrydes på tilsvarende måde, kan gæsten ikke bruge returbilletten, og der kan blive opkrævet en bøde på KR 2.500 pr. person.
Ydelser, såsom behandlinger, terapier, ture mv., der ikke er købt gennem Neckermann Nordic eller er en del af Neckermann Nordic programmet, men som købes direkte af eller gennem hotellet eller en anden leverandør, er ikke inkluderet i Neckermann Nordic program og er ikke en del af rejsearrangementet, samt hvad der er gratis for gæster at benytte på hotellet, hvorfor Neckermann Nordic ikke tager ansvar for disse hverken gratis eller betalte ydelser. Hvis du har allergier eller andre medicinske eller helbredsmæssige problemer, der kan udgøre en risiko, når du bader i termalvand med højere mineralindhold og varme, bør du søge råd hos din læge, inden du rejser.
14.7 Grupperejser
Særlige rejsevilkår gælder for grupperejser og fås efter anmodning for grupperejser. Dette afhænger af gruppens størrelse og specifikke ønsker.
For grupper med individuelt betalende rejsende, fx deltager i en træningsrejse, golfrejse osv., henviser vi til de sædvanlige rejsevilkår.
Kun rejsende, der er nævnt på reservationsbekræftelsen/billetten, må indkvarteres på værelset/lejligheden. Rejsende, der har en eller flere tomme senge i værelset/lejligheden, har ikke ret til at indkvartere en anden person der.
16. UDFLUGTER
Når du bestiller udflugter på destinationen, arrangeres dette altid i regi af den lokale agent, vi samarbejder med på destinationen. Agenten har tilladelser, forsikringer og licenser til at arrangere udflugter, og dette er statskontrolleret. I de tilfælde hvor agenten arrangerer udflugter via en underleverandør, har disse også gyldige tilladelser, licenser og forsikringer. Udflugter bestilles og betales samtidigt på destinationen og er bindende med undtagelse af sygdom og fremvisning af lægeerklæring. Nogle udflugter har en risikofaktor, og det er dit ansvar at sikre, at udflugten passer til dig og/eller dit rejseselskab, inden du bestiller. Det er vigtigt, at du og dit rejseselskab følger alle instruktioner, vejledninger og informationer, som rejselederen/udflugtslederen giver jer, især med hensyn til dit og dit rejseselskabs sundhed og sikkerhed. Ved bestilling af udflugt skal der altid oplyses et aktuelt mobilnummer, da der kan komme informationer med kort varsel, som f.eks. tidsændring, trafikforstyrrelser mv. Personer under 18 år må ikke tage på udflugt uden voksent selskab.
De fleste udflugter og arrangementer kræver et vist minimum eller maksimum antal deltagere for at kunne gennemføres. Udflugter kan også blive aflyst med kort varsel på grund af dårligt vejr, strejker eller andre ydre omstændigheder uden for vores kontrol. Vi er ikke ansvarlige for omkostninger, der opstår i forbindelse med, at vi er nødsaget til at aflyse en udflugt pga. af ovenstående grund.
Udflugterne kan have deltagere af blandet nationaliteter. Nogle gange foregår vejledningen på skandinavisk i de lovede tilfælde, men som regel foregår alt på engelsk. Oftest foregår udflugterne med indenlandske officielle guider. Din billet skal angive afhentningssted og tidspunkt. Afhentningsstedet er ikke altid på et hotel, men kan være på nærmere angivne andre steder, hvor du selv skal komme hen. Vi forbeholder os retten til at foretage ændringer i udflugtsprogrammet med kort varsel, og i før- og lavsæson er programmet begrænset.
17. FORBEHOLD FOR ÆNDRINGER
Neckermann Nordic forbeholder sig ret til at foretage ændringer i de afgivne oplysninger og i de kontraktmæssige vilkår, der gælder for pakken, inden aftalen indgås med kunden. Vi tager forbehold for mulige tryk- og korrekturfejl.